Anmeldelse: Bad Boys: Ride or Die

Will Smith og Martin Lawrence er tilbage med Bad Boys 4

Bad Boys: Ride or Die - Trailer
?si=9MYgn5cxuE0AdZjA

Bayham

Med en musikvideo og reklamefilms-baggrund, var Michael Bay tilbage i 1995 det perfekte valg til producenterne Jerry Bruckheimer og Don Simpsons (Top Gun, Days of Thunder, Beverly Hills Cop) næste action brag Bad Boys. Bay forstod, ligesom Tony Scott, at løfte stil over substans og han gjorde actionfilmen både monstrøs og sexet igen. Via hans unikke stil skabte sågar sin helt egen subgenre indenfor action genren kaldet Bayham, en stil især Fast & The Furious franchisen har nydt godt af sidenhen.

Sony Pictures - Anmeldelse: Bad Boys: Ride or Die Sony Pictures

Are they’re getting too old for this shit?

Næste år er det 30 år siden, at Michael Bay havde sin spillefilms debut lige netop med Bad Boys, han er for længst rykket videre til større og vildere projekter, men nu er Will Smith og Martin Lawrence tilbage med den fjerde film i rækken; Bad Boys: Ride or Die (2024). Spørgsmålet er om der overhovedet er noget "Bayham" tilbage i franchisen, eller om det er på tide, at de to betjente går på pension.

’Til death do us part

Under vennen Mike Lowreys (Will Smith) bryllup, får Marcus Burnett (Martin Lawrence) pludseligt et hjertetilfælde. Mens han svæver mellem liv og død, får han en åbenbaring, så da Marcus vågner igen, har han et helt nyt og positivt syn på livet, fri for frygt og bekymringer. Han ved nemlig, hvordan han skal dø en dag og hans tid er ikke kommet endnu.

Miami wise

Politi-makkerparret for da også brug for alt den positive energi de kan finde, for den er helt gal i Miamis politiafdeling. Noget tyder nemlig på at deres tidligere chef, den nu afdøde Kaptajn Howard (Joe Pantoliano) var involveret i en kæmpe sag om narkosmugling. Mike og Marcus er dog overbevist om, at anklagerne er falske og de er fast besluttede på at rense Howards navn.

Whatcha gonna do when they come for you?

Det går dog hverken værre eller bedre end at makkerparret pludseligt selv bliver beskyldt for at være korrupte og med både kartellet og U.S. Marshalls Service lige i hælene, er de to nødsaget til at flygte og bruge deres unikke kombination af snilde og bravur for at løse sagen og endnu en gang redde dagen.

Back to Bay-sics

Efter den mildest talt slatne omgang i Bad Boys for Life, har det tilbagevendende instruktør-makkerpar Adil El Arbi og Bilall Fallah hentet inspiration fra Michael Bays spillebog og genfundet noget af den magi, som den første to film havde. Actionsekvenserne føles således mere ægte og bedre koreograferet end i 3’eren og energiniveauet er heldigvis så højt, at det hjælper til at udglatte nogle af de værste plotmæssige huller filmen får skabt undervejs.

The end of a beautiful friendship

For Bad Boys: Ride or Die er langt fra nogen perfekt film, I know, shocking, right? Den er nærmest tegneserieagtig fjollet, og til tider decideret ulogisk, eller rettere filmlogisk. Jeg husker det ikke, men jeg mindes ikke at Marcus var lige så retarderet i der foregående film, har hans karakter haft en hjerneblødning på et tidspunkt? Lawrence’ gennemgående gag med at Marcus dør og han derfor har opnået en højere bevidsthed, bliver hurtigt gammel og fører ingen vegne. Havde de i det mindste brugt det som et plotpunkt, ville det have kunnet samle handlingen og sætte et smukt punktum for serien.

Dad Bods for life

De herrer Smith og Lawrence er heller ikke helt unge at se på længere og til tider virker de to hovedpersoner og filmen i det hele taget lidt for desperate efter at være unge og hippe. Ikke desto mindre tog jeg mig selv i at være ganske godt underholdt undervejs. Takket være Michael Bay, har Bad Boys franchisen altid spillet på sine egne præmisser og som sådan fungerer Ride or Die ganske udmærket. Ironisk nok kan den sågar, hvis Deadpool & Wolverine (2024) skuffer, ende med at blive dette års sommerhit, ikke så ringe for en 30 år gammel franchise.

Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Bad Boys: Ride or Die

Land: USA, 2024

Instruktører: Adil El Arbi og Bilall Fallah

Cast: Will Smith, Martin Lawrence, Jacob Scipio, Eric Dane, Paola Nuñez, Ioan Gruffudd, Alexander Ludwig, Vanessa Hudgens, Joe Pantoliano, Kate del Castillo, Melanie Liburd, Tasha Smith, Rhea Seehorn, Tiffany Haddish

Genre: Action/Adventure/Komedie

Lydmix: Dolby Digital/IMAX 6-Track/Dolby Atmos

Spilletid: 115 min