Film
Anmeldelse: Amsterdam
Stjernespækket drama fra manden bag Silver Linings Playbook og The Fighter
Amsterdam – Trailer
Ménage à trois
I 1918, under første verdenskrig, møder lægen Burt Berendsen (Christian Bale) soldaten Harold Woodman og de to indgår en pagt om at passe på hinanden under krigen. Da de begge bliver såret af en granat, møder de sygeplejersken Valerie Voze, som de former et tæt venskab med. De tre rejser til Amsterdam, hvor de lever et bekymringsfrit bohemeliv, langt fra krigens rædsler og virkelighedens problemer.
Casualties of War
Femten år senere er Burt og Harold bosat i New York og stadig bedste venner, mens de har mistet kontakten til Valerie. Harold er en succesfuld advokat, mens Burt er en skygge af sig selv grundet smerterne fra skaderne han pådrog sig i krigen. Han er derfor blevet dybt afhængig af smertestillende medicin, som han selv fremstiller og eksperimenterer med på sig selv og sine patienter, hovedsageligt bestående af krigsveteraner.
Less is More
Amsterdam er instruktøren, David O. Russells, første film siden Joy fra 2015. Præcis hvad der er han vil med dette ambitiøse og stjernespækkede projekt, er dog lidt uklart. Amsterdam er nemlig den filmiske ækvivalent til en person med ADHD. Den er charmerende fransk nybølgeagtig romcom et øjeblik, for i næste øjeblik at være et film-noir’sk mordmysterium, blot for sekunder senere at skifte genre til et antifascistisk, historisk konspirationsdrama. Det er udmattende at prøve at følge med i.
Amster, damn!
Russell er tydeligvis inspireret af Truffauts Jules and Jim, når det kommer til trekantsdramaet mellem Burt, Valerie og Harold, men til trods for at dette er det mest vellykkede ved filmen, så bruger den alt for mange minutter, samt sin titel, på en forhistorie, som ikke er så vigtigt for plottet, som Russell tilsyneladende selv synes den er.
FYI
Til gengæld bliver det store konspirationsmysterium, som filmen egentligt handler om, aldrig rigtig spændende, fordi vi ved alt for lidt om, hvad der er på spil. Historien er baseret på virkelige hændelser og det lader til at Russell tager for givet at publikum kender til på forhånd. For først i de sidste fem minutter af filmen, får vi at vide, hvad det hele i virkeligheden har handlet om. På det tidspunkt er vi ligeglade med den information, enten fordi vi kender den på forhånd eller også fordi filmen er slut og vi skulle have fået den information fra starten af!
Oh, Russell!
Værst af alt er at Russells insisteren på at give filmen en finurlig stemning. Således smider han en ”curveball” ind i næsten hver eneste scene, enten i form af mislykket humør eller i form af komplet ligegyldige sidehistorier og sidebemærkning, der forvirrer langt mere end de gavner.
Bale-out
Christian Bale er som altid i en klasse for sig selv, men i Amsterdam virker det som om, at han er i en helt anden film end sine medspillere. Dette siger jeg ikke for at kritisere Bales præstation, tværtimod, det er det øvrige cast, der forekommer uforberedte på at medvirke i et periodestykke. Margot Robbie virker (med god grund) mildest talt forvirret over sin karakter, John David Washington beviser endnu en gang, at han har fået en fribillet til Hollywood pga. sin far og Rami Malek kunne ikke være mere søvndyssende, selv hvis man prøvede.
She’s got the Look
Emmanuel Lubezkis stemningsfyldte lyssætning og valg af farver, samt Danielle Osbornes smukke art direction, er omtrent de eneste rigtige lyspunkter i Amsterdam. Filmen er sløset instrueret, dårligt klippet og valget af kameraføringen i visse scener er mig ganske enkelt ubegribelig. Jeg lugter Razzie priser i lange baner til filmen, ved prisuddelingen til næste år.
Drengerøvsfaktor: 18%
Teknisk information:
Original titel: Amsterdam
Land: USA, 2022
Instruktør: David O. Russell
Cast: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Rami Malek, Anya Taylor-Joy, Robert De Niro, Michael Shannon, Mike Myers, Matthias Schoenaerts, Andrea Riseborough,
Timothy Olyphant, Zoe Saldana, Chris Rock
Genre: Comedy/Drama/Historisk
Billedformat: 2.39:1/IMAX
Lyd mix: Dolby Digital/IMAX 6-Track
Spilletid: 134 min
Dansk bio premiere: 6. oktober 2022
Distributør: Walt Disney Studios Motion Pictures