Anmeldelse: All the Old Knives

Fremragende spion-thriller fra danske Janus Metz

All the Old Knives - Trailer

The Spy Who Loved Me

To tidligere elskere mødes på en intim restaurant med en idyllisk udsigt til Stillehavet. Men de to forhenværende turtelduer er ikke mødtes for at ’catche up’ eller for at se om de kan genskabe gnisten fra fortiden. Henry Pelham (Chris Pine) er CIA-agent og mødet med hans tidligere kollega Celia Harrison/Favreau (Thandiwe Newton) er i virkeligheden et forhør.

Amazon Studios - Anmeldelse: All the Old Knives Amazon Studios

Leaving on a Jet plane

8 år tidligere blev et tyrkisk passagerfly nemlig kapret af fire terrorister og 130 mennesker ombord på flyet døde. Nu har CIA's hovedkvarter i Langley genåbnet sagen, efter at de har fanget en tjetjener ved navn Ilyas Shushani (Orli Shuka), der plejede at arbejde som informant for Henry. Han har oplyst CIA at terroristerne fik hjælp til kapringen fra en person, der dengang arbejdede i Wien afdelingen af CIA og det er nu Henrys mission at finde ud af, hvem forræderen er.

Newton’s Third Law

Celia har for længst forladt CIA og har stiftet familie i Camel, Californien. Hun er forståeligt nok ikke synderligt interesseret i at blive kastet tilbage ind i en verden af spionage, men kan alligevel ikke modstå et gensyn med Henry og drages til ham som en magnet da muligheden byder sig. Celia har nemlig selv et par spørgsmål, hun gerne vil have opklaret.

Danish Dynamite

All the Old Knives er baseret på en roman fra 2015, skrevet af Olen Steinhauer. Filmen er instrueret af danske Janus Metz Pedersen, der tidligere har stået bag dokumentaren Armadillo og tennis-biografien Borg/McEnroe, som bl.a. havde Shia LaBeouf på rollelisten. Metz har et godt tag om handlingen i All the Old Knives og fortæller den komplekse og kompakte historie med en overlegen elegance. Filmfotografen Charlotte Bruus Christensen (Fences, A Quiet Place, Jagten) er også på toppen her. Hun mætter alle sine billeder med en stemningsfyldt, malerisk farvepalette og postkorts-agtige flotte kompositioner, der gør filmen til en fryd for øjet.

Rhythms of the Heart

Jeg er altså også nødt til at fremhæve musikken, der er komponeret af svenske Jon Ekstrand og norske Rebekka Karijord. Den sætter den helt rette stemning med sin ulmende og langsomt pulserende rytme og med sine varme toner understeger den romantikken og erotikken mellem Henry og Celia. Det er et soundtrack, jeg vil glæde mig til at dykke dybere ned i, nå det en gang udkommer.

"In the Pines, In the Pines, where the sun don't ever shine"

All the Old Knives er det man kalder en ’slow burner’. Den har ikke de store armbevægelser og slet ingen actionsekvenser, det hele står og falder på skuespilpræstationerne og her brillerer både Pine og Newton i dén grad. Det er en skam, at filmen ikke har fået en biografpremiere herhjemme, for det er en film der kræver fordybelse og koncentration, hvilket oftest kan være svært at finde indenfor hjemmets fire vægge med alle dets distraktioner og derfor ville en mørk biografsal havde været perfekt.

Knives Out!

Filmelskere verden over burde være taknemmelige for streaming-studier som Amazon Studios, for at producere content som All the Old Knives, for der bliver ikke lavet mange af dens slags længere i det traditionelle Hollywood studie-system. Det er en voksen film, til et voksent publikum og den fortjener at alt den opmærksom den kan få. Stream den før din nabo på Prime Video.

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: All the Old Knives

Instruktør: Janus Metz