Anmeldelse: All of Us Strangers

Back To the Future møder The Sixth Sense i homoerotisk familiedrama, say what?!

All of Us Stranger - Trailer
?si=P3YHhShuOuMhQxTY

“I See Dead People.”

All of Us Strangers er baseret på romanen Strangers fra 1987, skrevet af den japanske forfatter Taichi Yamada. Strangers er en gyserhistorie eller helt præcist en Kaidan (traditionel japansk spøgelseshistorie), hvori hovedpersonen Hideo Harada møder et par, der ligner hans afdøde forældre på en prik. De danner et venskab, men efter at Hideos helbred begynder at skrante, opdager han at parret i virkeligheden er to spøgelser, der zapper hans krop af liv.

Shochiku - Anmeldelse: All of Us Strangers Shochiku

In My Life

Strangers blev filmatiseret første gang i 1988 med titlen The Discarnates, instrueret af Obayashi Nobuhiko. Nu har den britiske instruktør Andrew Haigh lavet sin egen fortolkning af Yamadas historie, hvor han blandet andet har hentet inspiration fra sit eget liv og helt har valgt at droppe gyserelementet. Det er der kommet en meget poetisk og følsom film ud af.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: All of Us Strangers Walt Disney Studios Motion Pictures

Always on My Mind

Adam (Andrew Scott) er en midaldrende manuskriptforfatter, der bor alene i et stort tomt fallosagtigt højhus i London. Adams forældre døde julenat, da han var blot 11 år gammel og det har efterladt et stort tomrum i hans sjæl. For at bearbejde sin sorg, er Adam derfor gået i gang med at skrive en historie om forældrene og sin barndom. I første omgang kniber det med inspirationen, men så får Adam idéen til at opsøge dem, i 1987… Det bliver til mange, lange snakke. Bl.a. om Adams seksualitet, ensomhed og skyldfølelse.

Just the Two of Us - Strangers

Midt i ensomheden møder Adam den ca. 20 år yngre Harry (Paul Mescal), som til forveksling ligner Adams far… I første omgang afviser Adam, den unge fremmede mand, der en sen nattetime dukker fuld og liderlig op på Adams dørtrin. Senere finder de to mænd dog ud af, at de har brug for hinandens selskab og de indleder et seksuelt forhold. Spørgsmålet er om Adam følelsesmæssigt tør og i det hele taget kan give sig 100% hen til Harry, som han trods alt kun lige har mødt.

Heart of Darkness

All of Us Strangers er en meditation over sorg, ensomhed og kærlighed. Det er nogle tunge emner, der sætter tanker og følelser i gang hos publikum. Det helt store filosofiske spørgsmål om hvorvidt vores hovedperson på sin egen måde døde sammen med sine forældre, er ret tankevækkende og problematikken omkring, hvordan man kommer videre og giver slip på fortiden, for at kunne gøre plads til og lade nutiden ind, er jo en ganske genkendelig følelse, der ikke kun omhandler sorg som følge af døden, men også i mange af livets andre facetter.

Dream-reality

Nyfortolkningen af Yamadas historie er ikke perfekt, der er noget studentikost over Haighs navlebeskuelse, når der kommer til hele kærligheds-delen, som han har tilføjet, men All of Us Strangers har rigtig mange gode elementer og momenter i sig. Jeg er især vild med den drømmende/meditative stemning filmen bevæger sig i, hvor man aldrig helt ved, hvad der er virkelig og hvad der er fantasi, begge dele vægter nemlig lige meget i denne fortælling.

The Talented Mr. Scott

Det er den talentfulde Andrew Scott (Sherlock, Fleabag, Spectre og den kommende Netflixserie Ripley), der styrer showet i All of Us Strangers. Han håndterer mesterfuldt Adams mange komplicerede følelser med en imponerende ægthed og en dybtfølt sårbarhed, der resonerer hos publikum. I og med at Adam mistede sine forældre som 11-årig kan man godt forestille sig, at der er en vis ophold i hans mentale udvikling og også denne inkorporerer Scott på elegant vis i sin karakter.

Triangle of Sadness

Scott er naturligvis ikke alene om at fortælle den tragiske historie, han får det perfekte mentale modspil af Claire Foy og Jamie Bell, som Adams afdøde forældre, mens Paul Mescal som Harry giver ham, lad os bare sige, det fysisk modspil, der fuldender dette aparte trekantsdrama.

All of Us, Strangers

Hvis der er én ting man kan lærer af All of Us Strangers, så er det: Lær dine forældre at kende, du ved aldrig, hvor længe du har dem. I sig selv et simpelt budskab, men et der er hurtigt glemt i vores travle hverdag, hvor vi alt for ofte tager tingene for givet. Så er det jo godt at Andrew, Haigh og Scott, kan minde ”all of us strangers” om det.

Drengerøvsfaktor: 0%

Original titel: All of Us Strangers

Land: UK/USA, 2023