AC/DC - Live at River Plate [Anmeldelse]

Jeg har på vegne af Connery fået fingrene i denne svedige udgivelse med kongerne af rock 'n' roll - Læs med og se om der stadig er liv i de gamle drenge.

Cover art - AC/DC - Live at River Plate [Anmeldelse] Cover art
Med en fortid helt tilbage fra 1973, hvor brødrene Young startede bandet op med en eksperimenterende form for musik, som senere statuerede sig selv som pionerne indenfor hard rock og rock 'n' roll, har de med gruppens utallige forskellige andre medlemmer haft en kæmpesucces til den dag i dag. Deres kæmpestore internationale succes brød for alvor ud i årene omkring 1976, og med en underholdende, intens og ikke mindst indholdsrig rejse på godt og ondt, har AC/DC givet os alle en spandfuld fantastiske og ikke mindst udødelige rocknumre. Hvad faen, de har endda fået opkaldt en vej efter sig i Melbourne og opnået et utal af priser og ikke mindst fantastisk hyldest af deres fans overalt i verden.

Nu er de på banen igen med deres første live-album udgivelse i over 20 år, og da denne spritnye opstandelse af de gamle numre kombineret med det faktum, at mange af gruppens medlemmer er et godt stykke over de 60 år, blev det en særskilt fornøjelse for en gammel fan at undersøge om der stadig er kræfter nok til at sparke røv endnu engang.

Og jeg kan kun sige: man bliver ikke skuffet.
Rock has no age

De gæve gutter starter ud med en eksplosiv introduktion til nogle af deres nyere udgivelser, og sætter for alvor stemningen i kog med klassisk rock i nye omgivelser. Med en umiskendelig vokal såvel som et par øredøvende fantastiske guitar-soloer vælter lyden ud gennem højttalerne og sender adrenalinen i kog. Selvom showet er optaget live, er lyden så utrolig ren og klar i sin redigering, at det ligeså godt kunne have været blevet optaget i et studio. Dog kan man ikke undgå at høre publikums jublen såvel som omgivelsernes støjelementer - hvilket man også langt fra ønsker udelukket! Elementerne er med til at skabe den rette atmosfære, og med det rette lydanlæg føler man sig nærmest til stede under koncertens overvælende tumult.

De gamle drenge har stadig et par esser i ærmet og vælter lydmuren med velkendte klassikere såsom 'Thunderstruck', 'Shoot to Thrill' og selvfølgelig 'Highway to Hell' - og har man ikke allerede set liveoptagelserne fra koncerterne på deres Black Ice Tour, hvor publikum og stemningen koger fuldstændig over, kan man helt sikkert høre det på sangene.
Coveret fra deres koncert-optagelser - AC/DC - Live at River Plate [Anmeldelse] Coveret fra deres koncert-optagelser
Albummet består af følgende sange:

1. Rock N Roll Train
2. Hell Ain’t A Bad Place To Be
3. Back In Black
4. Big Jack
5. Dirty Deeds Done Dirt Cheap
6. Shot Down In Flames
7. Thunderstruck
8. Black Ice
9.  The Jack
10. Hells Bells
11. Shoot To Thrill
12. War Machine
13. Dog Eat Dog
14. You Shook Me All Night Long
15. T.N.T.
16. Whole Lotta Rosie
17. Let There Be Rock
18. Highway To Hell
19. For Those About To Rock (We Salute You)
På trods af deres høje alder og til tider hæse cigaret-stemmer, er musikken stadig lige så frisk, overvældende og ørehængende som altid, og deres evner er blot vokset i deres lange rejse med musikken gennem alle disse år. Albummet er yderst finpoleret og gennemredigeret, så lyden på den måde giver en fantastisk oplevelse hjemme i stuen uden at blive undergravet af alt for meget unødig støj. Er man en rigtig AC/DC fan, vil man nyde disse koncertoptagelser mindst lige så meget som sange, der er blevet optaget under rolige, intime forhold.

Kombinationen og fordelingen af de forskellige sange er nøje overvejet og formår at opbygge den helt rette optrappende stemning, som udløses i en række klimakser under de velkendte klassikere. Gruppen formår at sætte publikum såvel som lytterne hjemme i stuerne helt i kog, og klassikerne har ikke lydt bedre siden man så Iron Man kaste sig ud fra en fly til de voldsomt fede toner af 'Shoot to Thrill' i 2'eren. AC/DC er et vaskeægte drengerøvsband og har givet os et utal af fantastiske klassikere gennem tiden. Albummet er ikke en undtagelse, og man har mulighed for at få sig selv overbevidst om, at disse bad-ass fyre aldrig stopper showet, men fortsætter deres kavalkade af rock 'n' roll med stadig samme uhyre høje kvalitet mange år ud i fremtiden.
Gruppens medlemmer under Black Ice Tour - AC/DC - Live at River Plate [Anmeldelse] Gruppens medlemmer under Black Ice Tour
På trods af billedets indikation af rynker, grå hår eller høje tindinger, skal man ikke lade sig narre. Med deres awesome trommesoloer såvel som guitar-riffs, kan de stadig få dig til at vælte bagover sofaen, før du kan nå at sige 'gamle nisser'. Er du tilhænger af rock-genren? Gør dig selv den tjeneste at anskaffe dig dette lækre album, og undertegnede anbefaler også DVD'en med koncertoptagelserne, for at få de fulde indtryk af deres overvældende talenter indenfor musikbranchen. Rock on, guys!

Gruppens resterende medlemmer har for alvor vist, at der stadig er juice tilbage i maskinen, og deres stadigt yderst professionelle omgang med spaderne på scenen indikerer. at AC/DC stadig formår at vokse sig større og større som en vaskeægte rock-legende.
VI afslutter artiklen fornemt med en lille appetizer på deres koncertoptagelser fra River Plate: