About Time [Anmeldelse]

Manden bag Love Actually og Notting Hill er tilbage

United International Pictures - About Time [Anmeldelse] United International Pictures
Mange har sikkert på et eller andet tidspunkt i deres liv ønsket, at de kunne rejse tilbage i tiden og ændre på noget de har sagt eller gjort. Heldigvis for den unge, kejtede Tim (Domhnall Gleeson) kan mændene i hans familie, gøre netop dette. Hans far (Bil Nighy) fortæller ham, at ved blot at stille sig i et mørkt rum, med lukkede øjnene, knyttede næverne og koncentreret om netop det øjeblik han gerne vil tilbage til, får Tim en ekstra mulighed for at rette op, på nogle af de missede chancer eller bommerter, han har begået i sit liv. Således lykkes det ham eksempelvis at score den smukke Mary (Rachel McAdams) og forhindre sin søster Kit Kats (Lydia Wilson) trafikuheld, men tidsrejsen har også sine konsekvenser og begrænsninger, som Tim tidsnok må sande. For jo mere Tim retter op på hverdagens små og store fejltrin, jo mere indser han, at visse ting i livet ikke bør manipuleres med.
Plottet i About Time får nok nogle til at tænke på den gamle Bill Murray komedie En ny dag truer og der kan da også sagtens drages paralleller mellem de to film, men det lykkes alligevel den erfarende instruktør og manuskriptforfatter Richard Curtis, der tidligere har stået bag klassikere indenfor genren, så som; Love Actually, Bridget Jones Dagbog, Fire bryllupper og en begravelse, og Notting Hill, at give filmen sin egen personlighed og emotionelle nerve.
About Time laver en atypisk sammenkobling af hele fire forskellige genrer. Filmen lægger ud som en blanding af sci-fi og coming-of-age historie, som går over i romantisk komedie og gradvist ændrer sig til at blive et regulært drama. Måske er idéen for ambitiøs, selv for hr. Curtis, for desværre kommer man aldrig rigtig ind under huden på Tim og føler hans glæder og sorg og forholdet mellem ham og Mary forekommer nærmest også lidt for gnidningsfrit og kedeligt.
Måske ligger fejlen i castingen, for Domhnall Gleeson er bestemt ikke nogen Hugh Grant. Derfor går About Time ikke hen og bliver nogen klassiker på lige fod med førnævnte film. Historien er nemlig for ujævn og plottet en anelse for tænkt, men filmen er ikke desto mindre til tider ganske hjertevarmende og giver da bestemt sit publikum lidt stof til eftertanke. Så Richard Curtis tilgives for denne bagatel, men havde jeg kunne rejse tilbage og bede ham ændre et par ting i manus, havde jeg bestemt gjort det.
Drengerøvsfaktor: 15%

Original titel: About Time
UK, 2013