A Good Day to Die Hard (Anmeldelse)

Bruce Willis er tilbage som den hårdkogte New Yorker strømer John McClane.

Twentieth Century Fox - A Good Day to Die Hard (Anmeldelse) Twentieth Century Fox
John McClane (Bruce Willis) er langt om længe gået på pension og er rejst til Ruslands hovedstad Moskva, hvor hans søn Jack (Jai Courtney), som John ikke har det bedste forhold til, er blevet anholdt for mordet på en russisk gangster. John er næsten lige ankommet til hovedstaden før han, traditionen tro, bliver rodet ud i et sandt ragnarok, denne gang i form af en flugtaktion. Det bliver alt andet end et glædeligt gensyn mellem far og søn, for i virkeligheden er Jack nemlig CIA agent på en hemmelig mission, og Johns tilstedeværelse har nu gjort at missionen om at få den politiske fange Yuri Komarov (Sebastian Koch) i sikkerhed, har slået fejl. Med den russiske mafia lige i hælene er John og Jack tvunget til at arbejde sammen, så de kan få Yuri til at hente en nøgle til en bankboks, der bl.a. gemmer på beviser mod den korrupte højtstående politiker Chagarin (Sergei Kolesnikov).
Der er ikke megen ”Yippie Ki-Yay” over den nye Die Hard film, der mest af alt er en Die Hard film af navn, end af DNA og hjerteblod. For selvom instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods tydeligvis har lånt opskriften fra den første Die Hard film, mangler A Good Day to Die Hard både sjæl, humor og en den berømte catchphrase!
Filmens mange actionsekvenser er flotte og for de meste medrivende, men med sine blot 97 minutters spilletid (Over 30 min kortere end nogle af de tidligere film) er der ikke lagt megen vægt på at udbygge historien eller karaktererne, hvilket godt kan mærkes, for disse elementer halter gevaldigt. Plottet er uden sammenligning franchisens mest latterlige og utroværdige, og det er her filmen for alvor knækker. For når realismen er væk, er det efter min mening ikke længere en rigtig Die Hard film.
Værst af alt er, at John McClane er reduceret til en tåbe, der ikke ejer skyggen af situationsfornemmelse og som koldblodigt sætter uskyldige menneskers liv i fare, for hans eget egoistiske mål. Det er nærmest sørgeligt at se, at den en gang så menneskelige karakter, der blødte når han slog sig og ømmede sig når det gjorde ondt, nu blot er en endimensionel stuntmand, en superhelt der kan klare selv de mest halsbrækkende stunts uden en skræmme, men som man i den virkelige verden var død rimeligt hårdt af.
Jeg er stor fan af serien. Derfor skær det i hjertet, at måtte give en Die Hard film sølle 2 ninjaer, men den fortjener vitterligt ikke mere. Bruce Willis udtalte fornyeligt, at der er en 6’er på vej. Hvis de fortsætter i samme stil som med A Good Day to Die Hard, kan man kun håbe for John McClanes skyld, at den næste skurk han møder, gør det endeligt af med den gamle sejlivede storbys cowboy.
Drengerøvsfaktor: 100 %

Original titel: A Good Day to Die Hard
USA, 2012