Der er nyt fartmonster i byen – og denne gang kommer det fra Kina. Den hedder Yangwang U9 Track Edition, og med sine 472 km/t har den netop snuppet titlen som verdens hurtigste elbil i produktion. Ja, du læste rigtigt. Næsten 480 km/t. Med strøm på batteriet.
Rimac Nevera? Den blev lige overhalet.
Indtil nu var det kroatiske mærke Rimac, der sad på EV-tronen, da deres Nevera tilbage i juli 2025 ramte vilde 431 km/t. Men kineserne har altså lige flået tronen væk under dem – og det med en margin på mere end 40 km/t.
Og hvem sad bag rattet under rekordløbet? Den samme mand, der satte den tidligere rekord i Nevera’en – tyske Marc Basseng. Manden er som en slags Speed Whisperer.
En elbil der næsten slår Bugatti
Topfarten på 472 km/t betyder faktisk, at Yangwang U9 nu ligger faretruende tæt på den generelle verdensrekord for biler i produktion, som Bugatti Chiron Super Sport 300+ satte i 2019 med 490 km/t. Og ja – vi taler her om en elbil, ikke en benzin-slubrende V16-racer.
Hvad gør den så hurtig?
Ifølge BYD selv, skyldes det en kombination af det nye 1200V ultra-højspændingssystem og noget, de kalder e4 Platform – som er verdens første quad-motor EV med hele 30.000 omdrejninger i minuttet pr. motor. Det giver samlet over 3.000 hestekræfter og et vægt/ydelses-forhold på 1.217 hk pr. ton.
Oversat: Det her er ikke en bil. Det er en elektrisk jetjager på hjul.
Samme chauffør – ny rekord
Marc Basseng, som satte fartrekorden sidste år i både Rimac Nevera og prototypen Aspark Owl, udtalte:
“Sidste år troede jeg, at jeg havde ramt mit max. Jeg havde ikke regnet med at slå mig selv så hurtigt – men teknologien her er bare vild.”
Hvad så nu?
Koenigsegg, McLaren og Hennessey har alle meldt ud, at deres biler potentielt kan gå over 500 km/t – men ingen har gjort det endnu. I mellemtiden har Kina altså sendt en produktionsklar elbil op i luften og langt forbi konkurrenterne.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: