Hvis du nogensinde har drømt om at eje en bil, der både trækker tråde til motorsportens guldalder og samtidig støtter velgørenhed – så kan du godt begynde at varme kreditkortet op. Porsche har nemlig smidt et ægte enhjørningseksemplar i omløb: En one-of-one 2024 718 Spyder RS Panamericana Special. Og ja, den skal naturligvis under hammeren hos RM Sotheby’s.
Et stykke rullende motorsportshistorie
Bilen er skabt under Porsches eksklusive Sonderwunsch-program, hvor man får lov til at gå fuldstændig amok i personliggørelse og detaljer. Denne model er kommissioneret af Porsche Mexico som en hyldest til det legendariske langdistanceløb La Carrera Panamericana – en slags mexicansk Le Mans med tequila og bjergveje.
Designet er mildest talt en kærlighedserklæring til 1950’ernes ræsere: lakeringen er en Paint to Sample Centenaire Silver, og de 20-tommer magnesiumfælge er pyntet med TAG Heuer-logoer. Der er selvfølgelig signalgule #55-rundeller på siden – en klar reference til Hans Herrmanns klassesejr i Carrera Panamericana tilbage i 1954 – og så lige hans underskrift på bilen. Fordi hvorfor ikke?
Læs også:
Interiør med attitude
Indvendigt går Porsche all in på detaljerne. Røde syninger, broderet Panamericana-logo i nakkestøtterne og lysende dørpaneler med det mexicanske flag. Det er kitsch, det er kitchent – og det virker. Den oser af noget, man både kunne cruise gennem Chapultepec Park med, eller køre direkte til Nürburgring i.
En sidste farvel til 718’eren med benzin i blodet
Motoren er stadig en rendyrket boxer med naturlig indsugning. Ikke noget elektrisk halløj her. Den leveres med Weissach-pakken, keramiske bremser, bucket-sæder og et BOSE-anlæg, der kan overdøve både motorlyd og dårlig samvittighed. Den her vogn markerer samtidig det sidste kapitel for 718’eren med forbrændingsmotor – og hvilken måde at sige farvel på.
Og så går pengene ovenikøbet til noget godt
En del af salgsbeløbet – der i øvrigt er estimeret til 560.000 dollars – går direkte til velgørende organisationer som TECHO, Make-A-Wish og World Vision. Du får altså både bil, samlerobjekt og god karma i én og samme handel.
Universet: La Carrera Panamericana og Porsches mexicanske rødder
For de uindviede: La Carrera Panamericana blev kørt første gang i 1950 som en 3.000 kilometer lang dødsmarch over bjerge og ørkenstrækninger. Porsche var med fra start, og sejrene fra dengang er en vigtig del af brandets latinamerikanske DNA. Det er ikke første gang, Porsche flirter med Panamericana-looket, men det her er første gang, de går all in med autograf, farver og hele pakken.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: