8BitBoy - historien om at få noget meningsfyldt ud af arbejdsløshed
Her på Connery.dk har vi valgt at kigge på endnu et dansk spil, der netop har fået release - denne gang er det dog ikke Hitman, men indie-spillet 8BitBoy...
Hvem er 8BitBoy?
8BitBoy er arbejdsløs og er ærlig talt en kende deprimeret. Han kommer til at tænke på alle de gode stunder, han havde med sin gamle 8-bit konsol, da han var en lille dreng. Han gennemroder kælderen og finder tilsidst hvad han leder efter. Ved siden af konsollen er en mærkelig spilkasette, som han aldrig før har set. Han kommer den i konsollen, og bliver med det samme suget ind i en blændende farverig platform-baseret verden.Sådan lyder introen fra spiludviklerfirmaet Awesome Blade Software, hvor Rasmus Kønig Sørensen gemmer sig bag facaden.
Rasmus har valgt at bruge sin arbejdsløshedsperiode på at skabe noget konstruktivt, i stedet for at sidde og game sin tid væk, men faktisk har han jo samtidig gamet sin tid væk - clever!
Inden vi går helt igang, vil jeg nævne for de utålmodige af jer, at I kan finde et link til både trial-udgaven og det fulde spil, i fakta-boksen i bunden af denne artikel...
Spillet
Ved første øjekast minder 8BitBoy meget om det velkendte Super Mario. Det er selvfølgelig ikke et tilfælde, men spillet er mere end Super Mario og den erfarne 80'er/90'er gamer vil kunne nikke genkendende til mange forskellige retro-islæt som spillet trækker på. Foruden et være dejligt nostalgisk er 8BitBoy også udfordrende. Man kommer ikke langt ind i spillet før det begynder at kræve noget af spilleren, hvilket gør oplevelsen bedre, end hvis det bare var easymode hele vejen igennem.Lige så frustrerende som det kan være at sidde fast det samme sted utallige gange i en bane, lige så forløsende er det endelig at slå spillet og komme videre. Spillet har en ganske fin savegame funktion, noget der gør det lidt nemmere at gå til og fra spillet uden at man skal føle, at man bliver slået tilbage til start hver evig eneste gang.
Konceptet omkring den arbejdsløse gamer er baseret på Rasmus selv, og vi har derfor sat ham i stævne med et par spørgsmål, der fortæller lidt nærmere om historien bag spillet.
Interview
Hej Rasmus, jeg har leget med spillet og det har været en fornøjelse indtil videre.
Vil du fortælle lidt nærmere om hvorfor du valgte at lave spillet - hvordan idéen kom til dig?
Grunden til at jeg valgte at lave denne type platform spil, er at det er min yndlingsgenre og at jeg har drømt om at lave et spil som dette i 20 år. Jeg lavede nogle spæde forsøg som 12-årig, men det er først nu det rigtig er blevet til noget.
Jeg synes også PC/Mac mangler dette spil. Det er som om at klassiske platformspil er forbeholdt Nintendos konsoller, og det er lidt synd.
I det hele taget er det klassiske platformspil bare ikke noget, der bliver lavet i ret stort omfang, og det der bliver lavet, er ofte dødkedeligt at spille, fordi gameplayet bare ikke virker ordenligt. Super Meat Boy var et eksempel på hvordan det kan gøres, men igen er det en ret anden genre, hvor udfordringen er hele spillet.
Hvilke spil har inspireret dig allermest? Jeg tænker meget på Super Mario og Angry Birds (fjenderne) når jeg spiller det.
Giana Sisters, Megaman, Wonderboy in Monsterland, Rick Dangerous, New Zealand Story, Psycho Fox og de helt gamle Super Mario spil. Faktisk vil dem med lidt knowhow omkring de forskellige spil, kunne finde små hints og små dele fra de forskellige spil rundt omkring i 8BitBoy. Det er ment som er lille cadeau til de spil. Men selvom 8BitBoy i begyndelsen minder om mange andre spil, ændrer det karakter som man kommer igennem det, og føles meget anderledes end nogen af de nævnte spil. Det bliver også et vildt udfordrende spil, der typisk vil tage 12-16 timer at gennemføre for den gennemsnitlige spiller.
Hvilke spil har inspireret dig allermest? Jeg tænker meget på Super Mario og Angry Birds (fjenderne) når jeg spiller det.
Giana Sisters, Megaman, Wonderboy in Monsterland, Rick Dangerous, New Zealand Story, Psycho Fox og de helt gamle Super Mario spil. Faktisk vil dem med lidt knowhow omkring de forskellige spil, kunne finde små hints og små dele fra de forskellige spil rundt omkring i 8BitBoy. Det er ment som er lille cadeau til de spil. Men selvom 8BitBoy i begyndelsen minder om mange andre spil, ændrer det karakter som man kommer igennem det, og føles meget anderledes end nogen af de nævnte spil. Det bliver også et vildt udfordrende spil, der typisk vil tage 12-16 timer at gennemføre for den gennemsnitlige spiller.
Fuglene har ikke noget med Angry Birds at gøre, men det handler blandt andet om en misforståelse tilbage fra starten af 80'erne. Da det originale Super Mario Bros udkom, troede størstedelen af spillerne at fjenderne på første bane var vrede fugle, selvom det var svampe. Alligevel blev fjenderne i klonen Giana Sisters sjovt nok også til fugle, og der indgik i det hele taget fugle i de fleste spil, som f.eks New Zealand Story og Psycho Fox (kasteskyts). 8BitBoy er jo retro, så fuglene virkede som den naturlige fjende. I persisk mytologi er fuglen også et symbol på genfødsel, og det passer også godt ind i denne historie.
Der er i øvrigt også et væld af andre fjender - mener der er 33-34 forskellige i alt.
Er der en historie bag dit virksomhedsnavn? Jeg mener, AwesomeBlade behøver jo egentlig ikke den store baghistorie...
Det er dolken fra Rambo II - verdens fedeste kniv!
Hvad gamer du selv, igennem tiden - men især lige i tiden? Ud over dit eget, selvfølgelig...
Nu har jeg jo ikke haft mange øjeblikke til at game siden jeg gik i gang med det her spil, men det har jeg nu, så derfor ser jeg fantastisk meget frem til Far Cry 3. Men det er kun lidt tidsfordriv indtil Bioshock Infinity kommer til februar :)
Hvis jeg skal nævne, hvad jeg har gamet gennem tiderne, så bliver vi aldrig færdig, da min store interesse er retro gaming. Men jeg kan i hvert fald nævne at jeg nød og nyder platformspil fra slutningen af 80'erne og starten af 90'erne.
Er der andre bonusinfo du har lyst at dele med vores læsere? Er der fx en afklædt dame gemt et sted? ;-)
Pis! Jeg vidste der var noget jeg havde glemt. Der er desværre ingen afklædte damer - men der er tilgengæld snydekoder, som jeg holder for mig selv indtil videre.
Er der andre bonusinfo du har lyst at dele med vores læsere? Er der fx en afklædt dame gemt et sted? ;-)
Pis! Jeg vidste der var noget jeg havde glemt. Der er desværre ingen afklædte damer - men der er tilgengæld snydekoder, som jeg holder for mig selv indtil videre.
Platform: PC/Mac/Linux/Chromebook
Udvikler: AwesomBlade Software
Pris: Gratis trial-version.
Fuld version - 48,- kr.
Supplerende info:
- 12-16 timers spil.
- Masser af genspilningsværdi.
- Over 250 "hemmelige" områder.
- 5 Episke bosser.