Verden

7 milliarder i vasken: Trump sælger elbiler med giganttab

Hvis elbilerne sælges, vil regeringen skulle købe nye køretøjer – og selvfølgelig bliver det benzinbiler.

7 milliarder i vasken: Trump sælger elbiler med giganttab
Foto: Pixabay

Donald Trump er igen i gang med at vende tidligere politiske beslutninger på hovedet – denne gang ved at slukke for strømmen til tusindvis af elbil-ladestationer over hele USA.

Ladestationerne lukker

Det kontroversielle træk fra Trump-administrationen kan ende med at koste den amerikanske stat op mod 1 milliard dollars.

General Services Administration (GSA) er allerede begyndt at lukke ladestationerne ned.

Og hvorfor? Fordi administrationen ikke længere ser dem som “mission-critical”.

Med andre ord: Det er åbenbart vigtigere at holde gang i de gamle benzinbiler end at skubbe på for en grønnere fremtid.

Elon Musk med på legen

Som en sand plot twist har Trump fået hjælp fra ingen ringere end Elon Musk til at fryse offentligt forbrug og skære ned på klimaindsatserne.

Det er lidt som at sætte ræven til at vogte hønsene – Musk, der selv står bag elbilmærket Tesla, er nu med til at bremse elbilernes udbredelse i den offentlige sektor.

GSA, som administrerer to tredjedele af den amerikanske regerings 650.000 køretøjer, har allerede investeret 900 millioner dollars i elbiler under Biden-administrationen.

Men nu overvejes det at sælge de 25.000 elbiler, som er en del af den offentlige flåde.

Ifølge en tidligere GSA-embedsmand vil en så tidlig afvikling af elbilflåden kunne resultere i, at bilerne kun sælges til 25 procent af deres oprindelige værdi.

Det svarer til et tab på 225 millioner dollars – en pris, der kunne få selv den mest optimistiske Tesla-aktionær til at svede.

En dyr omvej tilbage til benzinbiler

Hvis elbilerne sælges, vil regeringen skulle købe nye køretøjer – og selvfølgelig bliver det benzinbiler.

Den tidligere embedsmand vurderer, at det vil koste yderligere 700 millioner dollars at få fyldt op med brændstofslugende alternativer.

Samtidig har regeringen allerede brugt omkring 300 millioner dollars på at etablere de nu truede ladestationer.

At slukke for strømmen og fjerne dem vil koste yderligere 50-100 millioner dollars.

Det er penge lige ud af vinduet, og i en tid hvor budgetbesparelser er dagens orden, virker det som en ret dyr måde at signalere, at benzin er tilbage på menuen.

Fra grøn omstilling til sort røg

Det var under Biden-administrationen, at USA oplevede et boost i grøn omstilling. Elbilerne gik fra at udgøre 1 procent af statens lette køretøjer i 2020 til hele 20 procent i 2024.

Biden satte mål om, at alle lette køretøjer købt af staten skulle være elektriske inden 2027, og at hele flåden – inklusiv større køretøjer – skulle være elbaseret inden 2035.

Men med Trumps nye kurs virker de mål lige så urealistiske som en benzinbil på en klimakonference.

Den nuværende administration har tydeligvis ingen planer om at skubbe på for elbilernes fremmarch. Tværtimod trækkes stikket brutalt og konsekvent.

Når laderne slukkes – og konsekvenserne tændes

Beslutningen om at slukke for ladestationerne betyder, at hverken offentlige eller private elbiler længere kan lade op ved de statslige standere.

Og det er ikke kun miljøet, der betaler prisen. Offentlige institutioner, fra FBI’s hovedkvarter i Washington D.C. til en FAA-facilitet i New Jersey, vil alle miste deres adgang til opladning.

Det er lidt som at fjerne alle benzinstationer over natten og så sige: “Held og lykke med det!”.