Motor
4 ud af 5 nybilkøbere vælger elbil
81 procent af private bilkøbere vælger elbil, mens firmabilisterne halter bagefter
Salget af elbiler til private danskere er i kraftig vækst. Nye tal viser, at 81 procent af de nye biler, der er solgt til private i år, er elektriske. Til gengæld går det langsommere for erhvervslivet, hvor under halvdelen af de nye firmabiler er elbiler.
Danskerne skifter til el – men erhvervslivet tøver
Fra nytår og frem til den 9. marts er der solgt i alt 25.513 nye biler i Danmark – og hele 66 procent af dem er elektriske. Men mens de private bilkøbere har taget elbilerne til sig i stor stil, er udviklingen mere afdæmpet blandt firmabilister.
Blandt private købere har hele 81 procent valgt en elbil, mens elbiler nu udgør 76 procent af de nye privatleasingaftaler. For bare et år siden lå det tal på 38 procent.
Derimod ligger andelen af elektriske firmabiler fortsat lavere. Kun 45 procent af de nye firmabiler solgt i år har været elektriske, mens 39 procent af firmabilisterne har valgt benzin eller benzinhybrid.
Den mest solgte elbil på privatmarkedet er lige nu Toyota bZ4X, der for nylig er blevet sat ned i pris.
Brugtimport af elbiler i vækst
Mens salget af nye elbiler stiger, er det især markedet for brugtimporterede elbiler, der buldrer frem. Ifølge tal fra bilstatistik.dk er 97 procent af de brugte importbiler, som er solgt til private i år, elektriske.
Administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, fremhæver, at brugtimport er blevet en vigtig del af markedet:
“Hvis man går rundt og tror, at brugtimport er en lille niche på bilmarkedet, så har man ikke fulgt med. I år har langt flere private valgt at købe en brugtimporteret end en ny elektrisk bil,” siger Gitte Seeberg.
Fra nytår til den 9. marts er der solgt omkring 12.000 brugtimporterede elbiler til private, mens nyvognssalget har stået for cirka 8.000 elbiler.
Elbiler fylder mere på de danske veje
AutoBranchen Danmark vurderer, at den øgede efterspørgsel efter elbiler på privatmarkedet er et positivt tegn for den grønne omstilling. Ifølge Gitte Seeberg er det vigtigt, at politikerne fortsætter med at understøtte overgangen til elbiler:
“Hos AutoBranchen Danmark glæder vi os over, at årets bilsalg er kommet rigtig godt fra start, og at danskerne i så høj grad tager elbilerne til sig som privatbil. Derfor håber vi også, at politikerne fortsat vil understøtte overgangen til elektriske biler uden drastiske afgiftsændringer, når de senere på året skal holde pitstop på registreringsafgiften,” siger Gitte Seeberg.
I alt er der nu registreret omkring 375.000 elektriske biler på de danske veje – svarende til 13 procent af hele bilparken.
Elbilerne vinder – men erhvervslivet skal med
Mens private bilkøbere fører an i den elektriske omstilling, står firmabilmarkedet over for en større udfordring. Om det skyldes økonomiske hensyn, mangel på firmabilsmodeller eller forskelle i afgiftsstrukturen, står endnu uklart.