3096 dage [Anmeldelse]

Klaustrofobisk drama baseret på den sandfærdige historie om Natascha Kampusch kidnapningen.

MIS.Label/Midget Entertainment - 3096 dage [Anmeldelse] MIS.Label/Midget Entertainment
I 1998 bliver den kun 10-årige, livsglade Natascha Kampusch (Amelia Pidgeon) kidnappet på åben gade i Østrig. I over 8 år holdes hun fanget i et lille special-bygget kælderrum. Hendes kidnapper, Wolfgang Priklopil (Thure Lindhardt), er på overfladen en pertentlig ungkarl som ingen ville mistænke, men Wolfgang undertrykkes af sin dominerende mor og søger derfor selv kontrol over sit og unge Nataschas liv. For at få tiden til at gå og undgå at blive skør, må Natascha holde sig aktiv ved at læse bøger og opfinde små rollespils lege. Først efter 4 lange år, får Natascha (Antonia Campbell-Hughes) allernådigst lov ud af cellen for at tage et bad. Med tiden udvikler Wolfgangs og Nataschas forhold sig og som Natascha bliver kønsmoden, er tiden inde til at Wolfgang må tage hendes mødom, hvilket bliver et mildt sagt akavet sammenleje, der bestemt ikke kan betegnes som romantisk og Nataschas mareridt er da også langt fra overstået.
Thure Lindhardt leverer en frygtindgydende præstation og spiller sin rolle som den afstumpede kontrolfreak Wolfgang med nærmest kirurgisk præcision og djævelsk . Det er dog Antonia Campbell-Hughes som ”teenage-Natascha”, der stjæler filmen. Hendes dramatiske vægttab og kompromisløse portræt af den psykiske og fysiske tortureret pige er ganske enkelt hjerteskærende.
3096 dage er en uhyggelig og til tider decideret ubehagelig film at overvære. Den underspillede og  realistiske stil instruktøren Sherry Hormann har valgt at fortælle historien med, gør nemlig at Nataschas pinsler føles ufatteligt ægte. Det er svært at forstå, at der findes mennesker derude, der kan finde på at holde et andet menneske fanget i så mange år. Derfor er 3096 dage en vigtig film, for det er en reminder om, at man skal passe på sig selv og sine kære, for det sker desværre ikke altid for ”de andre”.
Drengerøvsfaktor: 60%

Original titel: 3096 Tage
Dansk titel: 3096 dage