3 Days to Kill (Anmeldelse)

Kevin Costner har hovedrollen i denne old school Euro-actionfilm skrevet af Luc Besson.

Scanbox - 3 Days to Kill (Anmeldelse) Scanbox
Dead Man Walking
Ethan Renner (Kevin Costner) er en garvet CIA-agent, hvis liv har bestået af at rejse verden rundt fra mission til mission og tjene sit land. Det har resulteret i, at Ethan er gledet længere og længere væk fra sin kone Christine (Connie Nielsen) og datter Zooey (Hailee Steinfeld). Men da Ethan finder ud af, at han har kræft i hjernen og lungerne, og kun har få måneder tilbage at leve i, ændres hans prioriteter sig omgående. Han rejser hjem til Paris, hvor Christine og Zooey er bosat for at tilbringe den sidste tid sammen med dem. Men Ethan får ikke meget ro, for inden længe bliver han kontaktet af den vampede CIA agent Vivi Delay (Amber Heard), der prøver at overtale Ethan til at tage en sidste mission. Til gengæld kan hun tilbyde ham 1.000.000 dollars og et eksperimental form for medicin, der måske kan forlænge hans liv. Ethan er desperat og siger derfor ja til missionen til trods for, at han har lovet konen, at han havde lagt spiondagene bag sig.
Agent farmand
Missionen er simpel: Ethan skal blot dræbe 5 af Europas farligste terrorister -  og farligst af dem alle er ham, der kalder sig, The Wolf (Richard Sammel), men det er lettere sagt end gjort, når man er nødt til at balancere jobbet som hårdkogt CIA-agent med familielivet. Det gør det bestemt ikke nemmere, når ens datter er nået teenagealderen og nægter at adlyde sin fars ordre - og når man samtidig er døende, ja så kan det godt være lidt svært, at få det hele til at gå op i en højere enhed!
Old school action
Historien lyder nærmest som en ubrugt Die Hard-idé, og i det hele taget virker 3 Days to Kill da også som en noget gammeldags actionfilm fra den gang, hvor humoren var mere i højsædet og placeret langt væk fra den dystre tone, om præger film nu om dage. På en måde er konceptet befriende og samtidigt lidt forvirrende, da man som publikum ikke rigtig ved, hvor instruktøren McG vil hen med filmen.
En parodi på dem selv?
Spørgsmålet er måske i virkeligheden, hvor seriøst man skal tage filmen. Det virker nemlig som om, at Luc Besson og co. har lavet den med et lille glimt i øjet, nærmest som om, at de gør lidt grin med deres egne actionmanuskripter (Taxi, Taken, Transporter etc.). Hvis ikke, giver det simpelthen ikke mening, for 3 Days to Kill er fyldt med så mange klichéer, plothuller og utroværdige scener, at filmskaberne da umuligt kan mene det seriøst - kan de…?

3Days to Kill er i hvert fald oplagt som tømmermændsfilm, for man behøver nemlig ikke bruge mange hjerneceller på at følge med.
Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: 3 Days to Kill