Den koreanske bilproducent Kia har løftet sløret for deres opdaterede EV6 GT, og den er nu stærkere, mere stilfuld og stadig lige så diskret som før. Med hele 641 hestekræfter på tapetet og nye tricks fra søsterbilen Hyundai Ioniq 5 N, cementerer Kia sig som en seriøs spiller i elbilernes højtydende liga.
Læs også: Screamer vender tilbage: Futuristisk racing med anime-drama og sci-fi action
En diskret ydre opdatering med detaljer i limegrøn
Ved første øjekast ligner 2025 EV6 GT sin forgænger, men der er flere subtile opdateringer for den skarpe iagttager. Blandt de mest markante ændringer er de nye 21-tommer fælge med et mere indviklet design, som giver et mere sofistikeret og sportsligt look. Bag de friske hjul titter de ikoniske limegrønne bremsekalibre frem – en farvemarkør, der afslører, at denne EV6 er noget særligt.
Kia fortsætter altså sin filosofi om at holde GT-varianten forholdsvis diskret og elegant – en sand sleeper, der ikke råber om sin voldsomme kraft, men stadig kan efterlade de fleste biler i støvet. Med en accelerationstid fra 0-100 km/t, der i forgængeren lød på blot 3,2 sekunder, kan vi forvente endnu skarpere tal med den ekstra ydelse.
641 elektriske heste og nye køredynamiske tricks
Den mest bemærkelsesværdige opdatering er naturligvis motorens ekstra kræfter. Fra at have leveret 576 hestekræfter i den tidligere version, skruer 2025 EV6 GT op til hele 641 hestekræfter takket være en dual-motor drivlinje med firehjulstræk. Dette giver bilen endnu mere punch og sender den ind i selskab med nogle af de hurtigste elbiler på markedet.
Men rå kraft er ikke alt, Kia har også lånt nogle af Hyundai Ioniq 5 N’s party tricks. De nye paddle shifters på rattet giver mulighed for at simulere gearskift, hvilket skaber en illusion af en traditionel forbrændingsmotor med dobbeltkoblingsgearkasse. Samtidig tilføjes der kunstige motorlyde, som er med til at gøre køreoplevelsen mere engagerende.
Selvom nogle purister nok vil rynke på næsen af kunstige gearskift og lyde, så tilføjer det en sjov dimension til den ellers lydløse elbil. Kia har altså skabt en bil, der ikke bare er hurtig – den er også underholdende at køre.
Et futuristisk og stilrent interiør
Indvendigt fortsætter Kia temaet med limegrønne accenter, som elegant pryder rat, sæder og luftdyser. Farven er ikke overvældende, men fungerer som en subtil påmindelse om, at man sidder bag rattet i den mest potente EV6-variant.
Derudover har Kia udstyret GT’en med et nyt tre-egeret rat, der erstatter det tidligere to-egede design. Ratpaddlerne og GT-knappen fremhæver bilens sportslige natur, mens resten af kabinen holder sig moderne og minimalistisk.
Sæderne er naturligvis sportslige med en kombination af komfort og støtte, og Kia har holdt sig til et indbydende og førerorienteret layout, der giver oplevelsen et high-performance præg.
Hvad koster det hele?
Prisen på den nye 2025 Kia EV6 GT er endnu ikke offentliggjort, men vi forventer en stigning i forhold til den nuværende model, som starter ved omkring 470.000 kroner i USA (cirka 62.975 dollars). Bilen forventes at ramme markedet i løbet af første halvdel af næste år, sammen med resten af den opdaterede EV6-serie.
En sleeper, der leverer
Med sin diskrete styling, limegrønne detaljer og et kraftoverskud, der matcher nogle af de mest ekstreme elbiler på markedet, bliver 2025 Kia EV6 GT en interessant spiller i high-performance segmentet. Kia beviser endnu engang, at de kan kombinere imponerende ydeevne med hverdagsfunktionalitet og et strejf af koreansk finesse.
Læs også: