Motor
Ny forskning: Elbilers bremser forurener mere end udstødning fra dieselbiler
I årevis har dieselbiler været det store miljømonster, men den nye forskning viser, at partikelproblemerne ikke forsvinder med elbiler – de ændrer sig bare.
Du troede måske, at elbiler var det ultimative svar på luftforurening? Tænk igen.
En ny undersøgelse fra University of Southampton har konkluderet, at bremsepartikler fra elbiler kan være endnu farligere for dine lunger end de udstødningsgasser, en dieselbil spytter ud.
Ja, du læste rigtigt.
Kan skabe inflammation
For mens elbiler slipper for den berygtede sorte røgsky fra halvgamle dieselhak, så vejer de også markant mere.
Den ekstra vægt betyder mere friktion fra både dæk, vej og især bremser.
Og ifølge forskerne kan de mindste partikler fra bremsestøv trænge helt ned i dine lunger og forårsage inflammation, der potentielt kan føre til sygdomme.
Læs også:
Diesel har været skurken – men måske fejlagtigt
I årevis har dieselbiler været det store miljømonster, men den nye forskning viser, at partikelproblemerne ikke forsvinder med elbiler – de ændrer sig bare.
Hvad siger tallene?
Dieseludstødning indeholder skadelige partikler, men nye teknologier og filtre har reduceret udslippet markant.
Elbiler vejer op til 30-50% mere end fossile biler, og det skaber større slid på vejbanen, dækkene og – ifølge forskerne – især bremserne.
Mange af de mest populære bremseklodser indeholder kobber, og når de slides, frigives ekstremt fine partikler, der kan være mere skadelige for vores lunger end dieseludstødning.
Elbilens beskidte hemmelighed
Forskningen afslører, at asbestfrie bremseklodser med kobber er de værste syndere.
De producerer partikler, der er mere giftige for lungeceller end emissioner fra dieselbiler.
For at gøre det værre, så findes der ingen strenge miljøkrav til bremsepartikler i dag – selvom fire millioner mennesker globalt dør for tidligt af luftforurening hvert år.
Så næste gang du ser en elbil-ejer, der griner hånligt af din benzinbil, kan du roligt spørge: “Hvordan har dine lunger det?”
Men vent… bruger elbiler overhovedet bremser?
Her kommer et sjovt paradoks:
Mange elbiler bruger rekuperation – altså elmotorens modstandskraft til at bremse – hvilket betyder, at de traditionelle bremser faktisk slides mindre. Men det er ikke nok til at eliminere problemet.
Nogle fabrikanter forsøger dog at løse det:
Mercedes arbejder på et bremsesystem indbygget i elmotoren, så man slet ikke udsender bremsestøv. Andre udvikler keramiske bremseklodser uden kobber – men de er dyre.
Læs også: