10 Cloverfield Lane [Anmeldelse]

Husker du Cloverfield? Nu er der kommet en ny film, men den er slet ikke som man skulle tro.

10 Cloverfield Lane - Trailer
United International Pictures - 10 Cloverfield Lane [Anmeldelse] United International Pictures

Kløvermark

En af de største filmsucceser i 2008, var monsterfilmen Cloverfield, produceret af Star Wars - The Force Awakens instruktøren J. J. Abrams. Den genoplivede ”found footage” stilen, gav New York endnu et ikonisk monster og der gik ikke længe før rygterne om en efterfølger begyndte at svirre. Men i 8 år skete der intet og så pludseligt kom 10 Cloverfield Lane, der ikke er en direkte efterfølger, men nærmere en fjern fætter. Denne film, der minder mere om et afsnit af The Twilight Zone, er meget anderledes end Cloverfield og kan sagtens stå alene, man behøver altså ikke at have set Cloverfield på forhånd eller overhovedet kende til den for den sags skyld.

Over the line!

10 Cloverfield Lane handler om Michelle (Mary Elizabeth Winstead), der kommer ud for en bilulykke. Hun vågner derefter op i et underjordisk beskyttelsesrum, lænket til et vandrør. En mand ved navn Howard (John Goodman) siger, at han har reddet hendes liv, da Jorden er blevet angrebet af russere eller rumvæsner, og at luften derfor er blevet forgiftet og alle andre, på nær de to og håndværkeren Emmet (John Gallagher Jr.), der ligeledes opholder sig i bunkeren, er døde. Men taler han sandt?

Ikke for alle

95% af filmen udspiller sig i den lille underjordiske bunker, som Howard har skabt. Det gør at filmen har en knugende, klaustrofobisk og intens stemning hele vejen igennem. Personligt elsker jeg film, der foregår på én eller meget få locations, men 10 Cloverfield Lane falder nok ikke i alles smag og da slet ikke, hvis man forventer noget i stil med Cloverfield. Så bliver man skuffet.

Monster Good, man

10 Cloverfield Lane er nemlig et karakterdrevent kammerspil med mere vægt på dramaet end Sci-fi-delen. De tre skuespillere er alle fremragende, men især John Goodman fortjener at blive fremhævet. Han er virkelig frygtindgydende som den gådefulde Howard og får publikum til at tænke på, hvad der er værst; Monsteret indenfor eller monsteret udenfor?

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: 10 Cloverfield Lane

Land: USA, 2016