While We're Young [Anmeldelse]

Et beskedent mesterværk om midtlivsangst og generationskløft.

Scott Rudin Productions - While We're Young [Anmeldelse] Scott Rudin Productions

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

John Lennons berømte citat må siges at være sandt for ægteparret Cornelia (Naomi Watts) og Josh (Ben Stiller). De er begge i starten af 40’erne og befinder sig i en midtlivskrise. Alle deres venner har børn, men selv har de ingen, og de ved heller ikke om de overhovedet har lyst til at få nogen. Til gengæld har de friheden til at rejse og at fokusere på deres karriere, men heller ikke det, er blevet til noget for alvor, specielt ikke for Josh' vedkommende, der har brugt mere end et årti på at lave et dokumentarfilmsprojekt om den venstreorienterede intellektuelle Ira Mandelstam (Peter Yarrow). En meget lang og kedelig film, der stadig ikke er klippet færdig og som ingen kan holde ud at se...

”Youth is wasted on the young, Life is wasted on… People.”

En dag møder de det unge hipster-ægtepar Darby (Amanda Seyfried) og Jamie (Adam Driver), der er i starten af 20’erne og synes at have meget mere styr på tilværelsen og hviler mere i sig selv og hinandens selskab. Jamie, der selv er en spirende filmskaber, er stor fan af Josh’s tidligere film, hvilket smigrer den lidt desillusionerede Josh. De fire knytter et aparte venskab, der i første omgang virker harmonisk, men måske i virkeligheden blot er med til at forvirrer Cornelia og Josh endnu mere?

Et beskedent mesterværk

While We’re Young er alt det, man kan ønske sig af en independent film. Et ærligt billede af, hvordan det er at være et barnløst ægtepar omgivet af kernefamilier og om, hvordan tiden løber fra en, uden man aner det og man pludseligt står midt i livet, uden at ens planer og drømme er gået i opfyldelse og man må affinde sig med blot at være middelmådig. Det er et bittersødt, tragikomisk og beskedent mesterværk, der rammer plet på alle områder og jeg elsker den!

Mr. Independent

Auteur-instruktør Noah Baumbach, der for et par år siden lavede den fabelagtige Frances Ha, hvor han fortalte os, at det er okay, hvis man aldrig rigtig bliver helt voksen, rammer atter plet med sit knivskarpe portræt af to mennesker i en midtlivskrise og trøster os med, at livet ikke er ovre efter de 40. Alle fire hovedroller er fremragende og det er rart at se Ben Stiller i en mere afdæmpet rolle for en gangs skyld, ligesom det også var tilfældet med Baumbach’s neurotiske Greenberg fra 2010. Personligt glæder jeg mig allerede til Baumbach’s næste film; Mistress America, som vi nok først får at se her hjemme, en gang i 2016.

Drengerøvsfaktor: 25%

Original titel: While We're Young

Land: USA, 2014