Vi besøger den danske designer af Toyota C-HR

"Historisk set har Toyota nok prøvet meget at ramme den samme brede gruppe, men med C-HR går vi efter nogen, der også tør at gå i en anden retning."



13. marts, 2017 - kl. 17:30
Forfatter: Mikkel M. Vermeulen


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

Vi lander i Nice i midten af Oktober, der er 20 grader og højt solskin. Lidt usædvanligt for sæsonen, fortæller chaufføren der sætter kursen mod Toyotas Design Center.

Efter en kort køretur ankommer vi til en murstensomkranset grund oppe i bjergene, porten åbnes og vi kører ind mod en facade en bygning der ligner en lokation fra en Bond-film. Der er grønt omkring det simplistiske designcenter, der udenfor er pyntet med palmer, og en stor glasfiberkopi af en Toyota Aygo. Vi bliver bippet ind ved receptionen - der ringer efter Stephan.

“Hvis I har elektronik der kan tage billeder, skal det afleveres her i receptionen, fortæller receptionisten”. Fotografen kigger lidt forundret på hende. “Jamen vi skal jo ind og lave et portræt af Stephan”. “Okay, jamen det må vi lige afgøre når han kommer.”

Stephan Jubt Rasmussen - Bildesigner

 

Vi er blevet inviteret ned til Toyotas designcenter i Nice, dels for at få et eksklusivt kig ind i arbejdet der foregår omkring designet af nye biler, dels for at møde Stephan Jubt Rasmussen - Toyotas danske bildesigner, der har en stor del af æren for det endelige design af Toyotas nye SUV, Toyota C-HR. 

 

Der går et par minutter, inden der dukker en mand rundt om hjørnet. Man har vel lidt en idé om, hvordan en designer skal se ud - og Stephan klarer det meget godt. Han er klædt helt i sort, har groet et vildt fuldskæg og rocker et par fede briller. “Velkommen, har I haft en god flyvetur?” lyder det fra ham. Det havde vi. Stephan afklarer vores lille situation med kameraerne, og lover at han nok skal sørge for, at vi ikke tager billeder af noget vi ikke må.

Stephan er bildesigner ved Toyota i den europæiske designafdeling i Nice, det har han været i fem år, siden han blev headhuntet fra sit afgangsprojekt ved Audi. Han undskylder, hvis hans dansk er lidt broken - det er det ikke.

 

Model-ler

Efter en let frokost, begiver vi os ned mod modelrummet - det er her man for alvor ser resultatet af den enorme design-indsats. Toyota bygger deres prototyper i 1:1 i ler.

 

"Vi arbejder i små teams, hvor designeren bliver sat sammen med en modellør." 

Modelløren formgiver lerklumperne efter designerens anvisninger, og det er et samarbejde der er ganske fasttømret. Stephan går hen til et varmeskab, hvor der ligger ler nok, til at begejstre en hel børnehave. Han forklarer at leret på bilen ikke bliver så hårdt, at det ikke er til at arbejde i. "Vi kan løbende lave små korrektioner, hvis det er nødvendigt." Stephan tilbage til hans lerudgave af Toyota C-HR, sætter lidt klumper fast, og angiver en formkurve med afdækningstape. "Når jeg har markeret dette, ved modelløren lige præcis hvad jeg gerne vil have ham til."

 

Modelløren henter sit sæt af arbejdsredskaber og går igang med ændringen. Bløde lerspåner flyver af ‘bilen’, der gradvist får en ganske subtil ændring i formen. “Det er vigtigt at vi kender hinandens måde at arbejde på.”

Det er svært ikke at blive betaget af modellørens håndværk, hans håndelag med redskaberne og materialet er knivskarpt - det går lynhurtigt og alt foregår på øjemål. 

 

 

Jeg står og betragter bilen lidt på afstand. "Den må være ret tung? Hvor meget af det er ler?"

Stephan er hurtig med svaret: "Den er ret tung, den vejer nok det samme - eller mere end den rigtige model. Det er kun det yderste lag der er ler. Nok en 10-20 centimeter nogen steder. Inde under er der flamingo, og modellen er placeret på det rigtige chassis, så vi arbejder ud fra de rigtige mål. Den er tung at skubbe rundt med." 

 

Når selv formgivningen er nået til et færdigt punkt, beklædes prototypen med metalfolie. "Det giver et bedre mulighed for at se hvordan skyggerne påvirker formen." Refleksioner og lysindfald betyder meget for det endelige udtryk. "Når vi er færdige med at dække af, kører vi bilen ind og giver den en lakering. Sådan som vi har gjort med halvdelen af den her."

 

Nærmest virkelighed

Når en prototype er ved at være færdig, scannes den af en kæmpe inhouse 3D-scanner. Scanningerne har længe været en del af arbejdsprocessen i designafdelingen, men en teknologi der for alvor har vundet ind i løbet af de seneste år, er brugen af Virtual Reality. "Vil I med op og se bilen i VR?" spørger Stephan. Det vil vi selvfølgelig rigtig gerne. Stephan fører an, hver dør vi skal igennem, kræver et swipe fra hans sikkerhedskort. "Man kan ikke rigtig komme rundt, hvis ikke man har noget at gøre herinde?" Udbryder jeg; lidt i sjov - lidt i paranoia. "Nej, vi går ret meget op i sikkerheden herinde. Vores hemmeligheder skal jo ikke falde i hænderne på konkurrenterne." svarer han grinende. 

Endelig havner vi et rum, med et setup jeg kan genkende: De bruger HTC Vive. 

Setuppet er i et afskærmet kontorlokale, og motionsensor-setuppet er lige akkurat stort nok, til at man kan placere en virtual bil i 1:1 størrelse i området. Stephan finder 3D-modellen af bilen frem, og åbner et simulationsprogram. "Her kan vi så vælge at placere bilen i forskellige scenarier - jeg finder lige en 3D-gengivelse af gården i gik igennem udenfor, lidt tidligere... Det giver en ret speciel rumfølelse når man kommer derind". 

Stephan ifører sig sættet og sørger for at det er kalibreret. I samme øjeblik kommer jeg i tanke om, hvor fjollet Virtual Reality ser ud for alle andre, end den der har grejet på hovedet. Inden jeg tager kittet på, kigger jeg på Christian, fotografen, og forsøger at signalere til ham telepatisk: Lad være med at tage billeder af det her.

Det fangede han ikke. 

 

Jeg kigger lidt rundt inde i Virtual Reality. Og den er god nok, der står den C-HR, som vi så nede i modelrummet, i en lidt mere computerrenderet finish. Her kan man for alvor udforske hvordan bilen ser ud i forskellige farver, og i forskellige scenarier - i dette tilfælde står solen og kaster fint lys på den blåmetalliske vogn. 

Det er meget sjovt, ikke? Konstaterer Stephan spørgende. Virtual Reality giver en anderledes mulighed for at kigge på bilen, men teknologien er altså ikke klar til at tage over for lerbilen endnu. Stephan fortsætter: "De har hver deres fordele, men vi kommer nok ikke til at gå væk fra den fysiske metode lige foreløbigt." 

Stephan fremviser hans tegninger, som er udgangspunktet for formgivningen af prototypen

 

C-HR er et radikalt anderledes take på en familie-SUV/Compact crossover. Den har svulstige kurver der aggressivt former den nærmere en sportsvogn, end den designtilgang man normalt forbinder med en mini-SUV.

“Jeg er virkelig glad for, at den endelige produktionsmodel endte med at være så tæt på vores prototype,” fortæller Stephan. Det er egentligt ikke så svært at forstå, vi har alle prøvet at blive blæst bagover af en visionær koncept-bil, der i produktionsmodellen er blevet utroligt udvandet, på grund af begrænsninger i produktionsomkostninger, eller overruling fra ingeniørholdet.

Toyota C-HR - Pressefoto

 

"Det har været en lang kreativ proces. Mærket har gennem lang tid været på en emotionel rejse, og C-HR er den første bil, der er et resultat af mærkets nye filosofi. Det er den første der giver et helhedskoncept til en livsstilsbil, og ikke blot det fornuftige valg.

Fra briefing gik det ud på at skabe en meget ikonisk bil i formgivningen, i et segment hvor det er meget mainstream. SUV’er i dag er meget “boksede” i silhouetterne, og man skulle egentlig tro, at Toyota også skulle lave en bil der fulgte strømmen, men der er vi gået i en mere sportslig retning end andre biler i segmentet.

Du kan faktisk ikke sammenligne med de andre. Ikke for at gøre den bedre eller dårligere. Men rent proportionsmæssigt er det meget svært at kategorisere den i en eksisterende gruppe. For mig er det næsten det stærkeste ved den.

I starten var det vigtigste i forhold til, hvad vi prøvede med den bil: Ikke at skulle sammenligne med noget andet.

Designtemaet kan du heller ikke finde på andre Toyotaer. Hvis du nu kigger på en Auris og en RAV4, kan du godt se slægtskabet mellem dem. Men på C-HR er det noget nyt. Du kan genkende den fra alle vinkler som sin egen."

 

"Historisk set har Toyota nok prøvet meget at ramme den samme brede gruppe, men med C-HR går vi efter nogen, der også tør at gå i en anden retning, og det tiltaler en helt ny gruppe mennesker. Det er jo meget interessant.

Hvorfor skal man være så kalkulerende med hvad man vil identificere sig med? Man skal have mod for at prøve noget nyt - og sådan var det også i designprocessen. Det krævede mod at gå i den retning, men alle har været med på samme vogn.

 

Mange gange er chefingeniørerne dem der sætter begrænsningerne, men denne gang har de været meget fremme i skoene, vi har haft brede rammer for at gøre denne bil til noget interessant. Der har været begejstring hele vejen rundt.

Mr. Toyoda (Akio Toyoda, øverste chef for Toyota Motor Corporation) er selv racerkører. Chefingeniøren for C-HR er også racerkører, og kører blandt andet på Le Mans. Mange har villet gøre det bedste ud af den her bil.

 

Der er mange gange, at der opstår noget ego for en designer, men i sidste ende er det lige så vigtigt at have modelløren og konstruktøren med på visionen. Man skal være åben i kommunikationen, og fleksibel.

 

C-HR er et produkt af folk, der har haft en målrettet vision. Når den nu kommer ud på vejen, så er det noget af det man tænker tilbage på: At det har været en god team-effort, og ikke bare mig der sidder og peger, og siger: “Det har jeg designet.” - Det ville også være lidt kedeligt."

Hvad byder fremtiden på for dig?

I øjeblikket kører det meget hardcore på med arbejde, men vi har lige præsenteret Lexus Concept i Paris, og så er jeg igang med endnu en model - den ligger måske fem år frem i tiden. Det kører hele tiden på med den næste bil.

Efter fem år, begynder jeg også at få erfaring, og jeg drømmer måske også om at dele mere ud af min erfaring til nogen af de unge designere. Drømmen kunne være at få sit helt eget designteam en dag - måske hos Toyota.

 

Tekst: Mikkel Møller Vermeulen

Fotograf: Christian Grüner

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel M. Vermeulen Følg på: Facebook Instagram

Kontakt: mmv@connery.dk

Mikkel er redaktør på Connery. Hans ypperste mål er at leve, af at have det sjovt, og at have det sjovt mens han lever. + øl.

[...læs mere]

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om connery.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen