Trumbo [Anmeldelse]

Bryan Cranston er fremragende i autentisk drama om den legendariske manuskriptforfatter.

Trumbo - Trailer
Scanbox - Trumbo [Anmeldelse] Scanbox

Say my name…

Tilbage i 30’erne og 40’erne var Dalton Trumbo (Bryan Cranston) Hollywoods hotteste manuskriptforfatter, men den kolde krig satte en brat stopper for hans karriere. Trumbo var nemlig kommunist og blev sammen med 10 af hans kollegaer og medkammerater anklaget for, at være forrædere og spioner for russerne. Trumbo blev derfor blacklisted i Hollywood og sendt i fængsel. Det stopper imidlertid ikke en ildsjæl som Trumbo, så da han kommer ud igen nogle år senere, starter han en succesrig undergrundsforretning, hvor de blacklistede forfattere skriver manuskripter under synonymer.

Scanbox - Trumbo [Anmeldelse] Scanbox

I’m the one who knocks (out the scripts!)

Trumbo er et autentisk drama om en af Hollywoods mest legendariske manuskriptforfattere. Dalton Trumbo vandt hele 2 Oscars, henholdsvis for Roman Holiday og The Brave One, som han dog ikke selv kunne modtage, da manuskripterne officielt var skrevet af nogle andre, men hans utrættelige kamp og stædighed gjorde, at han med tiden fik kæmpet sig tilbage og atter fik sit navn på creditlisten.

Scanbox - Trumbo [Anmeldelse] Scanbox

Made for TV

Den oscar-nominerede Bryan Cranston er fremragende som den legendariske manuskriptforfatter, men historien går lidt i tomgang henover midten af filmen, hvor det handler om Trumbos sindssyge arbejdsrutine og forsømmelse af sin familie. Overordnet set virker filmen også mest af alt som en tv film, der ikke helt egner sig til det store lærred og havde det ikke været for Cranstons præstation ville den sikkert også hurtigt været gået i glemslen igen.

Scanbox - Trumbo [Anmeldelse] Scanbox

Den gode historie

Filmen er en reminder om dengang den gode historie var konge i Hollywood. Den gang der blev fortalt originale historier, skrevet af talentfulde manuskriptforfattere med noget på hjertet. Hollywood er for længst blevet en metervarefabrik af remakes og reboots og man savner virkelig en mand som Trumbo, efter at have set denne film.

Original titel: Trumbo

Instruktør: Jay Roach

Medv.: Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Michael Stuhlbarg, David Maldonado, Alan Tudyk, Louis C.K. og John Goodman