Transformers: Age of Extinction [Anmeldelse]

”…And now; Mark Wahlberg talks til Transformers!”

United International Pictures - Transformers: Age of Extinction [Anmeldelse] United International Pictures
Starten på enden
Det er 5 (film år) siden Sam Witwicky reddede verden sammen med Optimus Prime og alle de andre Autobots og de onde Decepticons lagde Chicago øde, men verdenen har ændret sig drastisk siden da og Autoboterne er blevet en truet ”dyreart”. Regeringen mener nemlig de er en trussel for menneskeheden, så CIA-agenten Harold Attinger (Kelsey Grammer) har fået til opgave at jage og destruere de seje metalkæmper. De har derfor gemt sig rundt omkring i USA og ingen har set Optimus Prime siden kampen mod Megatron. Det ændrer sig dog da mekanikeren og amatøropfinderen Cade Yeager (Mark Wahlberg) en dag køber en gammel skrotbunke af en lastbil. Han reparerer den og pludseligt vækkes Optimus atter til live og ikke et sekund for sent for CIA har opsporet hans opholdsted og Optimus må have hjælp af Cade og hans lille familie for at undgå destruktion.
”Guess who’s back, back again, again, again…”
Optimus hidkalder de resterende Autobots, for at gå i kamp mod en nådesløs dusørjæger ved navn Lockdown. Han er et af de oprindelige rumvæsener, der i sin tid skabte Autoboterne og satte dem på jorden. Som om det ikke var nok, så har regeringen også selv lavet en Transformer ved hjælp af resterne af Megatrons hjerne, men da robotten vækkes til live viser det sig, at Megatron har narret regeringen og genskabt sig selv som den endnu mere frygtindgydende Galvatron.
Æstetik uden indhold
Håndværket fejler ikke noget, for General Bay og hans hær af filmfolk kan alt det tekniske til fingerspidserne og det er endda på trods af, at Transformers: Age of Extinction rent visuelt, ikke helt er så overdådig som de tre foregående film. Filmens store problem er historien der halter gevaldigt, for man keder sig flere gange bragt, især når filmen gå ind i dens sidste 30-40 minutter.
Ubehjælpeligt skuespil
Det hjælper bestemt heller ikke på det, at dialogen og skuespillet er ganske forfærdeligt, så man nærmest sidder og ønsker at Shia LaBeouf og Megan Fox ville dukke op og redde filmen eller i det mindste gøre den lidt mere underholdende. Mark Wahlberg og Nicola Peltz, der spiller hans teenagedatter har nemlig absolut ingen kemi. Stanley Tucci og Kelsey Grammer kæmper med papirstynde karakterer som filmens to menneskelige skurke.
It’s a no brainer
Skal man overhovedet have noget ud af Transformers: Age of Extinction er man simpelthen nødt til at købe den største bøtte popcorn man overhovedet kan finde, påfører sig sine uundgåelige 3D briller og så ellers læne sig tilbage i sædet, koble hjernen fra og bare nyde de mange, lange, meget lange actionsekvenser som Michael Bay og co. har brugt så megen tid og ufatteligt mange penge på at lave. Filmen er blevet et kæmpe hit i Kina, som efter sigende er Hollywoods nye målgruppe, så det er bestemt ikke det sidste vi har set til de ellers noget metaltrætte jernkæmper.
Drengerøvsfaktor: 70%

Original titel: Transformers: Age of Extinction (3D)
USA/Kina 2014