Tomorrowland [Anmeldelse]

En inspirerende film om tro, håb og fremtiden.

Walt Disney Pictures - Tomorrowland [Anmeldelse] Walt Disney Pictures

What a ”Wonderful” World

Året er 1964. Frank Walker (Thomas Robinson) er en opfindsom og håbefuld dreng, der tager til Verdensmessen i New York, for at vise sin hjemmelavede jetpack frem for dommerne, i håbet om at vinde førstepladsen. Det går ikke helt som ventet, men til gengæld møder han pigen Athena (Raffey Cassidy), der tager ham med til en anden dimension og en vidunderlig verden kaldet Tomrrowland. Tomorrowland er fyldt med mageløse teknologiske opfindelser, for her har fantasien og kreativiteten fået frit spil, i håbet om at skabe en bedre fremtid, end den, som jorden og mennesket går i møde, men mon det hele er for godt til at være sandt?

The Future is now!

I nutiden møder vi teenageren Casey Newton (Britt Robertson), der er en rebelsk aktivist som saboterer nedrivningen af den gamle affyringsrampe på Cape Canaveral, i håbet om at hendes far på den måde kan beholde sit job. Hun bliver arresteret og da hun løslades finder hun en mystisk lille pin, blandt sine ting. Da hun rører den føres hun omgående til Tomorrowland, men kun for en kort stund, for tiden er ved at rende ud for begge verdener og sammen med Athena må hun finde den eneste mand, der han hjælpe.

What’s he building in there?

Da vi atter møder Frank (George Clooney) er han en paranoid, voksen mand, som bor alene i et stort gammelt hus, fuldkommen udstyret med alverdens teknologiske opfindelser, der er designet til at holde folk væk fra grunden. Det til trods, lykkes det Casey, at overtale Frank til at hjælpe hende, og så begynder eventyret for alvor!

For børn og drømmere

Tomorrowland er først og fremmest en børnefilm, eller rettere en film for barnlige sjæle, der stadig har deres håb og drømme intakte. Hvis jeg havde set filmen dengang jeg var 10 år, ville jeg i hvert fald have været blæst væk, for når filmen er bedst, er både fortryllende og inspirerende.

Get it, got it, good!

Filmen lægger bestemt heller ikke skjul på, at dens mål netop er at inspirere en ny generation af pionerer, opfindere og videnskabsfolk, der skal føre menneskeheden ind på fremtiden og sikre vores overlevelse. Dens dystre budskab om jordens undergang og vores fælles ansvar, bliver fortalt på en positiv måde, så børn kan forstå det, uden at bliver skræmt fra vid og sans, men som nogle voksne nok finder enerverende, netop fordi filmen gentager sig selv (for) mange gange, så alle forstår budskabet.

Birdie num num

Det virker i det hele taget lidt som om, at Tomorrowland gerne ville have været en animationsfilm, i sin visuelle stil og fortællemåde og måske ville have fungeret bedre som sådan. Det er måske ikke så mærkeligt, for filmens instruktør, der også har instrueret den fremragende Mission: Impossible - Ghost Protocol, har nemlig også instrueret to af Pixars største succeser; The Incredibles og Ratatouille og startede faktisk karrieren på The Simpsons. Han er altså en mand der er vant til succes, spørgsmålet er nu og publikum vil taget godt i mod Tomorrowland. Kun fremtiden kan vise det...

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: Tomorrowland

International titel: Tomorrowland: A World Beyond