The Imitation Game [Anmeldelse]

Autentisk drama om hemmeligheden, der blev vendepunktet i 2. Verdenskrig

The Imitation Game
Black Bear Pictures - The Imitation Game [Anmeldelse] Black Bear Pictures

Et gådefuldt geni

Vidste du at den computer du sidder ved netop nu, i sin grundform blev opfundet af en brite ved navn Alan Turing? Nej vel?! Godt, for så er der endnu en grund til at se The Imitation Game. Filmen handler nemlig om matematikeren Alan Turing (Benedict Cumberbatch), der i starten af anden verdenskrig, sammen med et hold andre kloge hoveder, blev ansat af den britiske efterretningstjeneste MI6 til en top hemmelig mission, der gik ud på at knække Nazisternes Enigma maskines koder. Turing var lidt af en særling med meget dårlige sociale færdigheder, så mens de øvrige matematikere sammen forsøgte at knække koderne på manuel vis, besluttede Turing at arbejde alene og bygge en ”Universal maskine” kaldet ”Christopher”. En revolutionerende computer, der ville kunne tænke selv og nærmest forudsige Nazisternes komplekse kode struktur.

En sand visionær

”Christopher” var en af anden verdenskrigs største hemmeligheder og blev først afsløret 50 år efter krigen var slut. Turings fantastiske opfindelse blev vendepunktet for briterne og forkortede krigen med ca. 2 år. Sidenhen er ”Universalmaskinen” blevet til computeren, og som vi alle ved, har den revolutioneret verden. Det er altså alt sammen takket være en genial mands visionære tankegang.

Heyja Norge

Den norske instruktør Morten Tyldum (Hodejegerne) har instrueret en super spændende, exceptionelt velfortalt og velspillet thriller. Som en rutsjebanetur holder den publikums puls oppe hele vejen igennem og samtidig fortæller den en vedkommende og hjerteskærende historie. Turing var nemlig også homoseksuel, en ting der var ulovligt i datidens England og endte med at få tragiske konsekvenser for ham.

Casualties of War

Filmen er nomineret til en Oscar for bedste film, men den vinder højst sandsynligt ikke for amerikanerne har jo deres egen udgave af ”krigshelten med den tragiske skæbne" historie, i form af American Sniper og de skydegale amerikanere ville aldrig acceptere at anden verdenskrig ikke blev vundet af soldater og patroner, men af matematikere og strategi og oven i købet af en homoseksuel brite! Faktum er dog at The Imitation Game er en bedre historie end American Sniper og fortjener i højere grad Oscaren.

Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: The Imitation Game

Land: UK/USA, 2014