The Grand Budapest Hotel [Anmeldelse]

Wes Anderson er tilbage med endnu en vidunderligt skæv film og et overflødighedshorn af et stjernespækket cast.

Twentieth Century Fox - The Grand Budapest Hotel [Anmeldelse] Twentieth Century Fox
Pandoras æske
The Grand Budapest Hotel er en historie i en historie, i en historie i en historie med en hemmelig gemt i midten. Historien starter i nutiden, hvor vi møder en ung pige på en kirkegård. Hun stopper ved en buste af en berømt forfatter. I hånden har hun hans biografi med titlen; ”The Grand Budapest Hotel”. Hun begynder at læse i bogen, hvilket fører os tilbage til 80’erne, hvor vi møder den aldrende forfatter (Tom Wilkinson), der er i færd med at skrive bogen. Han begynder at reflektere over sin ungdom og første gang han som en ganske ung mand og spirende forfatter (Jude Law) besøgte The Grand Budapest Hotel, tilbage i 60’erne. Her mødte han hotellets mystiske, tilbagetrukne ejer, en ældre herre ved navn Zero Moustafa (F. Murray Abraham), som han faldte i snak med. Over en middag fortæller Zero, hvordan hotellet i sin tid tilfaldte ham.
Den legendariske concierge
Hans historie begynder i 1932. Dengang var han blot en ung lobby dreng (Tony Revolori) der kom i lære hos den perfektionistiske concierge eller porter på dansk; M. Gustave (Ralph Fiennes), der ynder at kurtisere de gamle enker, der besøger hotellet, i håb om at der tilfalder ham nogle værdisager, når de en dag kradser af.
Boy with Apple
...Og da netop en af disse gamle damer, den stenrige Madame D., pludseligt bliver fundet myrdet (Tilda Swinton) tilfalder det værdifulde maleri ”Boy with Apple” ifølge hendes testamente Hr. Gustave, til stor forargelse for hendes søn Dimitri (Adrien Brody), der nægter at udlevere maleriet til Gustave. Derfor beslutter han og Zero sig til at stjæle det, hvilket desværre får Gustave fængslet, men ikke før at han og Zero har gemt maleriet sikkert væk for Madame D’s grådige familie.
En filmisk flødeskumskage
The Grand Budapest Hotel er vel nok Wes Andersons mest ambitiøse film til dato. Filmen kan nærmest betegnes som en ”best of”, hvor Anderson, ganske vidst uden at gentage sig selv, viser sin fulde palette af pastelfarver, overdådige cinematiske tricks og finurlige fortællekneb. Historien suser af sted i et hæsblæsende tempo og man kan ikke lade være med at slubre den i sig, som var den en af de lækre flødeskumskager fra konditoriet Mendels, der spiller en vigtig rolle i filmen.
The Usual Suspects
Og så der selvfølgelig traditionen tro også et sandt overflødighedshorn af gamle Anderson kendinge med i større og mindre roller. Jason Schwartzman, Bill Murray og Owen Wilson er blot nogle af de skuespillere, der er blevet fast inventar i Andersons film. Denne gang er der også et par ”blink and you’ll miss ’em” cameos, bl.a. er selveste George Clooney at finde. Alene af overnævnte navne er filmen værd at se, hvis man da i det hele taget har behov for en undskyldning for, at se en Wes Anderson film.
Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: The Grand Budapest Hotel
USA/Tyskland 2014
Instruktør: Wes Anderson
Medv.: Ralph Fiennes, Tony Revolori, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Léa Seydoux, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, Owen Wilson og Bob Balaban
Genre: Komedie/Drama
Billedformat: 1.33/1.85/2.35:1
Spilletid: 100 min