San Andreas [Anmeldelse]

The Earth will literally crack and you will feel it on the East Coast.

San Andreas - Trailer
Warner Bros. Pictures - San Andreas [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures

I'd be safe and warm

Da en række voldsomme jordskælv ryster USA's vestkyst og truer med at skille Californien fra resten af landet, har helikopterpiloten Ray (Dwayne ”The Rock” Johnson) ingen tid at spilde. Hans ekskone Emma (Carla Gugino) er nemlig fanget øverst i en skyskraber i downtown L.A. og Ray må derfor udføre en farefuld redningsaktion, hvis hun skal have håb om at overleve. Samtidigt forsøger forskeren Lawrence Hayes (Paul Giamatti) at få kontakt til omverdenen og fortælle dem, at et endnu værre jordskælv er på vej mod San Francisco, hvor Ray og Emmas datter Blake (Alexandra Daddario) uheldigvis befinder sig.

if I was in L.A.

Ray og Emma må derfor tage alle transportmidler i brug for at nå frem til deres datter og redde hende. Alt er på spil, for Blake mistede nemlig sin søster i en drukneulykke nogle år tidligere - en ulykke Ray stadig bebrejder sig selv for; han har ikke i sinde at miste endnu en datter. Spørgsmålet er, om de kan nå frem i tide, for med et jordskælv følger ofte en tsunami og San Franciscos ellers så smukke bugt, ligger lige i smørhullet.

California dreaming

San Andreas er præcis, som man forventer, den er; Bulder og brag, imponerende masseødelæggelse og tegneserie-agtige karakterer. ”The Rock” er jo ikke ligefrem virkelighedstro som helikopterpilot, men det er heller ikke meningen. Hans karakter er en actionmand, som får jobbet gjort og redder menneskeliv, fordi det er sådan, han er, og her passer ”The Rock” perfekt til rollen.

On such a winters day

Jeg må indrømme, at jeg var vanvittigt godt underholdt af San Andreas. Der er noget underligt dragende over denne type katastrofefilm, hvor velkendte byer og monumenter bliver pulveriseret, og hvor millioner af menneskers liv er i fare og blot én mand redder dagen til sidst. San Andreas er bestemt i familie med  film som 2012 og The Day After Tomorrow, så er du allerede til den type thrillride-film, hvor hjernen slås fra og popcorn-menuen trives, så er San Andreas et must see.

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: San Andreas

Land: USA 2015