Patriots Day [Anmeldelse]

Stærkt, autentisk drama med Mark Wahlberg i hovedrollen.

Patriots Day - Trailer
Nordisk Film - Patriots Day [Anmeldelse] Nordisk Film

Boston Strong

Mandag d. 15. april 2013. Amerikanerne fejrer Patriots Day (Patriotismens dag) og mange af Bostons indbyggere er ved at gøre sig klar til det traditionsbundne maratonløb, der har fundet sted i byens gader siden 1897. Politimanden Tommy Saunders (Mark Wahlberg), styrer slagets gang ved målstregen, hvor stemningen er høj. Alt ser ud til at blive en smuk dag for de tusindvis af entusiastiske løbere og fremmødte tilskuere i alle aldre.

Brødre

Alt dette vil imidlertid snart ændre sig drastisk, for samtidigt er de to muslimske brødre Dzhokhar (Alex Wolff) og Tamerlan Tsarnaev (Themo Melikidze) ved at forberede to bomber, som de vil sprænge ved målstregen og med ét forvandles festdagen til et levende mareridt, som Boston og omverdenen sent vil glemme.

Bragende god!

Patriots Day er en dramatisering af de virkelige hændelser, der fandt sted under maratonløbet for snart 4 år siden. Peter Berg (Hancock, Very Bad Things, Deepwater Horizon) har instrueret det nervepirrende drama, der fortæller historien fra to synspunkter; Politiets og terroristernes og det er der kommet en skamfuldt underholdende, skræmmende realistisk og stærkt bevægende film ud af.

Alle gode gange tre

Det er tredje film Peter Berg og Mark Wahlberg arbejder sammen på (de to foregående var Lone Survivor og Deepwater Horizon) og de to herrer håndterer det følsomme emne med respekt for ofrene og usødet autencitet, hvilket gør at filmen er svær at ryste af sig, efter man har set den. Jeg ved godt, at det er politisk ukorrekt at sige, men damn... Hvor ville jeg gerne se en 9/11 film i stil med Patriots Day, fra Bergs og Wahlbergs hånd.

Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Patriots Day

Land: USA, 2016