Connery

Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Hvem løber i sidste ende med årets statuetter? Vi har givet vores bud!

Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

For dem som har fulgt med i årets udvalg af film i biografmørket, vil jeg her forsøge at komme med mine bedste bud på, hvilke film og skuespillere, der løber med årets priser i aften til Oscar-show 2015.

Der har været utroligt mange gode produktioner i år.

Richard Linklater har skabt en milepæl i filmkunstens historie, Michael Keaton har fået årets comeback, Wes Anderson har for alvor givet frit udslip for sit vanvittige fantasirige og nye instruktører såsom Damien Chazelle melder deres fænomenale ankomst på markedet.

Som den enorme film- og serienørd jeg nu engang er, har jeg for alvor fulgt med i 2014-15-udgivelser på godt og ondt, og gjort det til en dyd at lede efter de film og præstationer, som enten efterlader resten i støvet eller skiller vandene – med årets nomineringer på plads i baghovedet vil jeg forsøge at give mit ’ekspertråd’ på de største kategorier. Jeg vil selvfølgelig gerne sige noget om alle, men pludselig sidder jeg bare med en alt for lang roman foran mig på skærmen – så jeg nøjes med at udpensle de ’største’ kategorier, og med resten nævner jeg blot mit bedste bud.  

Der er en del kategorier i denne omgang, som virker utroligt sikre i deres position som vindere og her er nogle af de stærkeste, og mest sikre bud:

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste mandlige birolle

 Hvem der vinder - J.K. Simmons i 'Whiplash'

De fleste kender ham sikkert som den rapkæftede douchebag-chef J. Jonah Jameson for byens avis The Daily Bugle i den originale Spider Man-trilogi. Hans skarpe tunge og kværulerende tilsviningsevner fik endelig sit rette udgangspunkt i rollen som den benhårde, grænseoverskridende musikinstruktør Fletcher i 'Whiplash'. Han leverer sin bedste præstation nogensinde, og formår at finde den gyldne balance mellem en vanvittig galning og skarpsindig, avantgarde-coach med psykotiske tanker om succes. Han er blændende, storslået, ond og ikke mindst dette års mest sikre vinder!

Hvem burde vinde: J.K. Simmons.

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste animationsfilm 

 Hvem der vinder - How to Train Your Dragon 2

I forhold til kategorien er der bestemt ingen tvivl om årets kåring på denne front. 'LEGO: The Movie' var jo min 100 % sikre vinder til årets Oscar-uddeling, men da den slet ikke blev nomineret (wtf x 100000!), måtte jeg kigge i andre retninger. 'Big Hero 6' kan muligvis hoppe ind og vælte alle forudsigelserne, men jeg tvivler stærkt. Den rummer et nyt koncept med svejsningen mellem Marvel og Disney, men lever ikke helt op til forventningerne. 'How to Train Your Dragon 2' vil uden tvivl vinde denne kategori efter min mening, da den leverer en formidabel efterfølger til Dean Dublois’ egen etter fra 2010.

Den videreudvikler på universet med opfindsomhed, større dybde og ikke mindst en meget mørkere eller mere alvorlig tone – hvilket stemmer fantastisk overens med historiens placering fem år efter etterens handling, hvor vores allesammens Hiccup er blevet mere voksen. Den rummer nogle voldsomme følelser, stærke dramatiske begivenheder og ikke mindst en overvældende opfindsomhed i æstetikken og i videreføringen af en franchise. Den åbner op for de voksnes involvering i animationsverdenen uden at glemme de mindste, og formår at blænde os med nogle af de flotteste visuelle kreationer på animationsfronten, jeg længe har set. 

Hvem burde vinde: LEGO: The Movie. 

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste kvindelige hovedrolle

 Hvem der vinder - Julianne Moore - Still Alice

Der er ikke så meget at sige om denne kategori, da Julianne Moore stort set har stjålet de flestes hjerter med hendes utroligt autentiske tilgang til den midaldrende kvindes hektiske kamp med alderens eskalerende påvirkning af tilværelsen og livet. Hun formår at spille en vanvittigt forvirret kvinde med tidlige Alzheimers-symptomer, og tilgangen til sygdommen bliver leveret med så råt for usødet en præstation, at man af og til får kuldegysninger. Hun vækker de samme associtioner, som man fik ved synet af Eddie Redmayne i 'The Theory of Everything', og det er ikke småting. Det er nemt at spille en idiot, men det kræver talent at spille handicappet eller mentalt ustabil – og så overbevise folk om, at man er det, på trods af at vi alle sammen godt ved, at vedkommende er en skuespiller i god behold. (Never go full retard! - Tropic Thunder

Derfor tør jeg godt sætte mine penge på frk. Moore, da hun virkelig har læst på lektien – samtidig med at hun ikke har vanvittig stor konkurrence hos resten af puljen. Det skulle lige være Rosamund Pikes klamme, iskolde skuespil i 'Gone Girl', men der er langt i mellem dem. 

Hvem burde vinde: Julianne Moore

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste visuelle effekter

 Hvem der vinder - Interstellar

Fuck yeah! Nu hvor denne formidable film ikke har landet i nogle af de store kategorier - bedste film, bedste instruktør osv., så fortjener den sgu at få denne! Den lever også op til kategorien med et visuelt nytænkende univers, der for alvor åbner op for et overflødighedshorn af fantasifulde, nervepirrende, opfindsomme, banebrydende effekter en masse. Enough said.

Hvem burde vinde: Interstellar. 

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste kvindelige birolle

 Hvem der vinder - Patricia Arquette - Boyhood.

Her kommer Patricia Arquette i front med sit realistiske skuespil i 'Boyhood' som den frustrerede moderskikkelse, der skal formå at balancere sit eget hektiske kærlighedsliv med sit ’job’ som enlig mor til to børn. Det er efter min mening ikke et vanvittigt stærkt felt i år på denne front, men alligevel er Arquette mit bedste bud. Meryll Streep er - som altid - nomineret til en statuette, men hun er ikke så stærk i 'Into The Woods', som hun har været, og Emma Stone i 'Birdman' er på trods nogle solide replik-leveringer heller ikke stærk nok i sit udspil. Derfor lander blikket på 'Boyhood's dygtige moder, som formår at levere ikke blot et utroligt velspillet stykke drama, men også formår at gøre det hele meget nede-på-jorden og ganske overbevisende.

Hvem burde vinde: Patricia Arquette - Boyhood. 

ANNONCE

Herefter bevæger vi os over i de lidt mere usikre muligheder:

Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste adapterede manuskript

 Hvem der vinder - Whiplash - Damien Chazelle

Her kommer det unge blod på banen i form af Damien Chazelle, som vælter indover filmåret med sin instruktørdebut 'Whiplash'. Den er baseret på hans tidligere kortfilm af samme navn, og kan derfor ikke være i kategorien med originalt manuskript. Selve filmen følger et meget simpelt plot med en ung, spirende musiker og en grænseoverskridende, talentsøgende coach i et ganske simpelt magtspil, men for fanden hvor det virker! Tempoet og den djævelsk velkomponerede sammenhæng mellem musikken og handlingens udvikling skaber en bevidst 'stresset' film, som spiller på utroligt mange store følelser pakket ind i et lille intimt univers – musikken pumper intensiteten ind i årerne på filmens fortælling om hovedpersonens drøm og kampen for at opnå den holder dig fast med et jerngreb, mens tingene udspiller sig så hektisk som tonerne på en Mozart-koncert. Alle ting spiller perfekt sammen, og når man kan lave så storslået en film ud fra så få midler på manuskriptfronten, så fortjener man en statuette. Den holder sig indenfor simple, visuelle rammer, men formår at bevæge sig ind på ukendt, banebrydende territorium gennem karakterernes granskning af egne følelser såvel som menneskets musikalske kapaciteter – sammen med 'Birdman' og 'Interstellar' er 'Whiplash' blandt de mest fantastiske kreationer på listen af årets nomineringer. 

Hvem burde vinde: Whiplash.

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste mandlige hovedrolle

 Hvem der vinder - Eddie Redmayne - Theory of Everything

Her havde jeg bestemt håbet på, at Michael Keaton med sit fænomenale comeback ville fjerne al konkurrence, men så dukker den unge, charmerende Eddie Redmayne saftsuseme op og brillerer med sit fantastiske portræt af Stephen Hawking. Efter min mening burde Michael Keaton vinde med sin fantastiske ærlighed, selvrefleksive tilgang til ’livet efter superhelteepoken’ og hans vanvittige følelsesregister, men desværre ender det højest sandsynligt med Redmayne. Han formår virkelig også at bringe nogle voldsomme følelser i spil og overbeviser tilskueren om den forfærdelige rejse, Hawking gik i gennem i løbet af sine unge år. Han mestrer udviklingen til præcision og leverer det mest troværdige billede af en handikappet karakter, jeg nærmest nogensinde har set – det bliver dog slået af Tom Hanks som 'Forrest Gump'. Jeg sætter mine penge på at unge Eddie render med årets eftertragtede trofæ for mandlige skuespillere – selvom jeg ønsker med hele mit hjerte, at Keaton hiver den hjem. 

Hvem burde vinde: Michael Keaton - Birdman. 

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste originale manuskript

 Hvem der vinder - Wes Anderson m.fl. - The Grand Budapest Hotel. 

Her napper Wes Andersons The Grand Budapest Hotel nok prisen, da den virkelig rammer plet på den opfindsomme front og formår at levere et skud fantasifulde, dramatiske scenografiske opstillinger kogt sammen med nogle vanvittige oplevelser. Med tidligere film såsom 'Moonrise Kingdom' og 'Fantastic Mr. Fox' er vi blevet lukket ind i Andersons uendelige fantasiunivers, men aldrig har oplevelsen været så raffineret som denne film. Den er vittig, farverig, skarp og ikke mindst fyldt med solide skuespilpræstationer og en komplet uforudsigelig handling – den er absolut årets mest originale såvel som mest vanvittige film i denne omgang. Original all the way!

Hvem burde vinde - The Grand Budapest Hotel. 

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste instruktør

 Hvem der vinder - Alejandro González Iñárritu - Birdman. 

Dette er årets helt store ’clash of the titans’.

Begge instruktører har en fandenivoldsk originalitet på deres side – Linklater med sine 12 år på bagen og Iñárritu med sine vanvittige one-take-klipninger. Jeg vil ønske, at Innarittu løber med prisen, da han virkelig formår at skabe et dynamisk billede gennem meget få klipninger og dermed viser, hvor enormt talentfuld han er til at koordinere skuespillere, settings, handlinger og ikke mindst en overvældende interessant udvikling på meget få takes. Linklater på den anden side er ganske formidabel i sin måde at fortælle livets finurligheder gennem hyperrealistiske tilgange i hovepersonens overgang fra dreng til mand for øjnene af os. Den endelige beslutning for mit vedkommende hviler på, at jeg ikke blev nært så overvældet af 'Boyhood', som jeg gjorde af 'Birdman' – Linklaters fantastisk Before-trilogi (Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight) var meget stærkere, og jeg var ikke nært så imponeret over hans nye film. Iñárritu bliver mit endelige bud, men for fanden der er tæt løb!

Balancen ligger nok på 55-45 med fordel til 'Birdman', efter min mening, så den kan gå begge veje.

Hvem burde vinde: Alejandro González Iñárritu.

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste film

 Hvem der vinder - Birdman. 

Endnu en gang mødes disse to giganter face-to-face, og jeg er dæleme også meget i tvivl på denne front. Begge film har fået nærmest lige stor del af pris-kagen i den samlede pulje for Golden Globes, BAFTA, SAG Awards osv. Men hvem løber med de i sidste ende mest prestigeværdige trofæer?

For nogle uger siden ville jeg have ment, at 'Boyhood' nok stjal bedste film-kategorien på grund af filmens måde at skabe en unik oplevelse gennem en 12-årig arbejdsproces med samme skuespillerudvikling. Dog ser jeg ikke filmen som noget fænomenalt veludført på den underholdningsmæssige front, og jeg var egentlig mest blændet af filmens fascinerende måde at fortælle gennem overgange i hovedpersonens livsnuancer. Nu er jeg landet på 'Birdman' som mit endelige valg, og det har inderst inde været mit højeste ønske. Den leverer en skarp, kritiserende balance mellem teateret og filmen i form af, hvem der kan levere egentlig kunst. Michael Keaton er formidabel i sin rolle og den selvrefleksive del i historien (Birdman/Batman) skaber en dynamisk fortælling, som fungerer på ufatteligt mange lag. Intelligensmæssigt er Birdman efter min mening overlegen, og samlet set er den også i det store hele den mest komplette, opfindsomme, nytænkende og sidst men ikke mindst mest underholdende film. Om Oscar-panelet så er enige i det, vil tiden vise. It's a close race, son!

Hvem burde vinde: Birdman. 

ANNONCE
Oscar-forudsigelser 2015: Redaktørens bedste bud

Bedste udenlandske film - Leviathan (Rusland)

Bedste kostumedesign – The Grand Budapest Hotel

Bedste make-up og hår - The Grand Budapest Hotel

Bedste filmredigering – Boyhood

Bedste originale score – The Theory of Everything

Bedste originale sang – Glory fra 'Selma'

Bedste produktionsdesign – The Grand Budapest Hotel

Bedste lydmix – American Sniper

Bedste lydredigering – American Sniper

Bedste scenografi – Birdman

Bedste dokumentar – Citizenfour

Bedste kortfilm - The Phone Call

Bedste animerede kortfilm – The Dam Keeper

Bedste dokumentarisk kortfilm - Crisis Hotline: Veterans Press 1

ANNONCE

Er du enig?

Del

Seneste nyt

Annonce