Ny teknik hjælper dig med at kontrollere dine drømme

Hvem vil ikke gerne styre sine nattefantasier?



23. oktober, 2017 - kl. 18:56
Forfatter: Rasmus Krarup Jensen


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

Drømme kan være lidt af en sjov størrelse - nogle gange er de gode, andre gange udvikler de sig til det rene mareridt. I det ene øjeblik er du få øjeblikke fra at hive bukserne af Megan Fox, mens du i det andet øjeblik er bortført af den ondeste seriemorder.

Én ting som oftest er fælles for alle situationer, er, at du ikke kan kontrollere dine drømme. Visse få gyldne øjeblikke, som kaldes ‘lucid dreams’ kan give dig visheden om forskellen mellem virkeligheden og drømmen - og til en vis grad styre den. Men det er meget få tilfælde.

Så hvad gør man? Well,  ifølge en ny undersøgelse er der råd for at kunne styre sine drømme. Det er ikke en stensikker plan, men en af de mest succesfulde metoder til dato.

Testen blev baseret på tre faktorer, som testpersonerne skulle udføre en eller flere af:

1) Virkelighedstjek

Brug din vågne tid og forsøg at bruge din drømme på at tjekke efter virkelighedspunkter i din hverdag. Brug nogle få øjeblikke på at tænke over, hvorvidt du drømmer eller ej. Det virker mærkeligt i vågen tilstand, men kan lære din krop at tjekke realiteten af din nuværende virkelighed - og derved måske give dig magten og vanen i drømmen.

2) WBTB - Wake Back to Bed

Sæt en alarm for at vågne fem timer efter, man er gået i seng. Derefter gå i seng igen.

3) Mnemonic Induction of Lucid Dreams (MILD)-teknikken

Samme tilgang som nummer 2, dog hvor man skal gå i seng igen med den bevidste tanke om, at man vil drømme, når man sover igen. Man skal gentagne gange fortælle sig selv “Næste gang, jeg drømmer, så vil jeg vide, at jeg drømmer”.

Ud af 169 deltagere kunne 46% af deltagerne få succes med MILD-teknikken og derved få en ‘lucid dream’, hvor man er bevidst om drømmen. Grunden til, at man skal vække sig selv efter 5 timer, er, at de sidste timer af sin søvnrytme ofte er dem, hvor man er klar i hovedet til at forstå, at man drømmer. Så ved at bruge MILD-teknikken er du bedst gearet til at få de klare drømme med bevidsthed i de mest intense drømmeperioder efterfølgende.

Hvad skal du så bruge denne viden til?

Well, udover at teknikken har hjulpet mange med at stå ansigt til ansigt med deres mareridt og på den måde kunne skabe kontrol over dem, så kan du jo undgå de drømme, hvor du er på nippet til at vinde en Oscar, dyrke elskov med din drømmekvinde eller blot står i situationen, hvor dine drømme afspejler nogle problemer, du ikke kan få bugt med.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Rasmus Krarup Jensen Følg på: Facebook Instagram

Manden med fingeren på pulsen og et skarpt øje for en god historie, en ny trend eller de nyeste announcements i hverdagen og på det store lærred. 

[...læs mere]

Vil du skrive for os?

Synes godt om connery.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen