Noa [Anmeldelse]

Darren Aronofsky har lavet en film, der læner sig mere op af Sci-fi/Fantasy genren end man skulle forvente med en film om Guds udvalgte; Noa og hans Ark.

United International Pictures - Noa [Anmeldelse] United International Pictures
Far til fire på overlevelsestur
Noa (Russell Crowe) er en god mand. Søn af Lamech (Marton Csokas) og barnebarn af Methuselah (Anthony Hopkins), en direkte slægtning af Guds børn; Adam og Eva. Noa har en kone, Naameh (Jennifer Connelly) og tre sønner; Shem (Logan Lerman), Ham (Douglas Booth) og Japheth (Leo McHugh Carroll), samt ”adoptivdatteren” Ila (Emma Watson), som han fandt, da hun var spæd. De lever et simpelt, men barskt liv i en gold og nådesløs verden, hvor menneskene dræber, plyndrer og voldtager, som de har lyst til. En nat får Noa et tegn fra Gud. Han ser en syndflod, der skal rense jorden for de onde mennesker og starte på en frisk, med kun de uskyldige; Dyrene, som beboere. Noa begynder derfor et 12 år langt byggeprojekt med at lave en kæmpemæssig ark, der kan indeholde to udgaver af alle jordens dyre og insektarter. ()
En slange i paradis
Men den lille tømreropgave går ikke stille af sig, for menneskene lurer i buskadset og har ikke just lyst til at lide druknedøden. Noa har dog ordre fra Gud, så han er standhaftig og nægter dem adgang. Klanens leder; Tubal-kain (Ray Winstone) sniger sig dog alligevel ubemærket ombord på Arken, og som en slange i paradis, forgifter han Noas søn Kams hjerne, til at trodse sin far. Noa selv bliver en smule halvpsykotisk på turen og beslutter sig for at hele familien skal dø. Så det er ikke ligefrem The Love Boat vi har at gøre med her.
Not based on a true story
Inden du evt. begiver dig i biografen og ser denne film, er der lige en vigtig ting, du skal vide. Filmen er ikke 100% baseret på den bibelske fortælling om Noa’s Ark, det er derimod en filmatisering af instruktøren Darren Aronofskys tegneserie fortolkning af biblens tekst, hvilket gør at Aronofsky tager sig nogle friheder med karaktererne og historien. Bl.a. er der i denne udgave nogle kæmpemæssige Transformers-agtige stenmonstre/engle, der beskytter Noa og Arken.
Divine Mad Max
Aronofsky har medvilligt også valgt at lade tidsalderen være tvetydig. Historien kan foregå i bibelsk tid, i nutiden eller i en fjern fremtid. Optagelserne er foregået på Island og det har givet filmen et grumt Post/Pre apokalyptisk look, a la Mad Max, som klæder historien virkelig godt. Det er desværre også det mest positive ved denne film, der til tider nærmest bliver ufrivilligt komisk. Bl.a. er der en scene, hvor Noa lider af ”Survivor’s guilt” og dermed omgående bliver alkoholiker… Det kan godt være at det står i biblen, men så er det i hvert fald en af de ting der fungerer bedre som tekst…

Original titel: Noah
Dansk titel: Noa
USA 2014