Mission: Impossible - Rogue Nation [Anmeldelse]

Tom Cruise er tilbage i endnu en umulig mission, fyldt med action og svenske østrogener.

Mission: Impossible - Rogue Nation - Trailer
United International Pictures - Mission: Impossible - Rogue Nation [Anmeldelse] United International Pictures

The Hunt is on!

Historien starter, hvor Ghost Protocol sluttede. Ethan Hunt (Tom Cruise) og hans hold er på jagt efter et mystisk netværk af frafaldne agenter, der efter sigende har dannet deres eget undergrundsterrororganisation kaldet "Syndikatet". Under en solomission i London forsvinder Ethan og samtidig bliver IMF nedlagt og underlagt CIA, under ledelse af Alan Hunley (Alec Baldwin), der er overbevist om, at Ethan også er rogue og ingen midler skyer for at finde ham og afsløre hans dobbeltspil.

"With a little help from my friends"

Ethan må derfor have hjælp af sine venner, nye som gamle, for at afsløre Syndikatet, og mødes ansigt til ansigt med organisationens leder Solomon Lane (Sean Harris), der har store planer om at overtage verdensherredømmet. Benji Dunn (Simon Pegg), William Brandt (Jeremy Renner), Luther Sickell (Ving Rhames) og den smukke, men dødensfarlige Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) får derfor brug for al deres ekspertise og en god portion held for at klare denne umulige mission.

Rogue Nation er en velkendt gryderet

Man skulle være et utaknemmeligt skarn, hvis man ikke føler sig underholdt af den nye Mission: Impossible-film, for Cruise og co. leverer i den grad varen. Alligevel skuffede filmen mig lidt. Den følger ellers fuldkommen den efterhånden velkendte formular, der er blevet fintunet igennem de fire første film og man får alt, hvad man kan forvente; Spektakulær "WTF! Er det virkelig Tom Cruise, der laver det stunt?!" action, åndeløs (i bogstaveligste forstand) suspenceful action, hæsblæsende motorcykel- og biljagt-action og selvfølgelig Tom-Cruise-løber-meget-meget-stærkt-action. Og det er måske netop det, at filmene efterhånden er blevet så forudsigelige, der gør, at jeg desværre ikke er helt oppe at ringe over Rogue Nation. Den svarer lidt til en gryderet, du har spist 100 gange før, hvor alle ingredienserne er der og den dufter godt, men alligevel smager den bare ikke rigtigt, som den skal.

"Na, na, na, na, na, She's got the look"

Selvfølgelig er det Cruise-Control der tæller i Mission: Impossible-franchisen, men serien har også en god tradition med at introducere en ny, lækker kvinde i hver film. I 1'eren var det Femme fatalen Emmanuelle Béart, i 2'eren den smukke Thandie Newton, i 3'eren var der hele 3 kvinder Michelle Monaghan, Keri Russell og Maggie Q, i 4'eren den sexede Paula Patton og i 5'eren møder vi den svenske Rebecca Ferguson, der sparker røv på samme niveau som "the Cruise-meister general". Hun er hele filmen værd, og bestemt en man bør holde øje med i fremtiden.

Mission: Almost accomplished

Det er Christopher McQuarrie, der tidligere har arbejdet sammen med Cruise på Jack Reacher, Valkyrie og Edge of Tomorrow og vundet en Oscar for manuskriptet til The Usual Suspects, som står bag Rogue Nation. McQuarrie har valgt at tage stilen tilbage til Brian De Palmas første film i serien, hvilket giver den en snert af den paranoia og  koldkrigs-agtige, euro-thriller stemning som 1'eren har. Og heri ligger problemet. Hvor de andre film genopfandt sig selv, indenfor rammerne, føles Rogue Nation nemlig blot som en gentagelse af 1'eren, uden at kunne nå de samme højder og dermed slår missionen altså denne gang fejl. This critic will self destruct in 5 seconds...

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: Mission: Impossible - Rogue Nation

Instruktør: Christopher McQuarrie