Lovelace [Anmeldelse]

Amanda Seyfried har hovedrollen i dette autentiske drama om blowjobbets ukronede dronning; Linda Lovelace.

Midget Entertainment/Mis.Label - Lovelace [Anmeldelse] Midget Entertainment/Mis.Label
A Star is Born
Da den unge, uskyldsrene Linda Boreman (Amanda Seyfried) i 1970 møder den ældre, karismatiske mand Chuck Traynor (Peter Sarsgaard) i en rulleskøjtehal, bliver det starten på en helt ny tilværelse for den kun 18-årige Linda. Hendes forældre Dorothy (Sharon Stone) og John (Robert Patrick) er nemlig voldsomt kontrollerende, så da Linda en aften kommer for sent hjem, bliver hun slået af sin mor og flygter derefter fra barndomshjemmet.

Hun flytter sammen med Chuck, som lover hende guld og grønne skove. Men Linda er gået fra asken til ilden viser det sig, for Chuck er pornofilmsproducer og efter at han bliver fængslet for rufferi, betaler Linda kautionen og det efterlader parret uden nogen penge. Chuck overtaler derfor Linda til at lave en pornofilm for ham, fordi hun har et unikt talent; Hun kan deep throate, altså stikke pikken helt ned i halsen, uden at brække sig. Filmen bliver et kæmpe hit og bringer pornoen ind i stuerne, da hr og fru hakkebøf går i biografen og ser den igen og igen og med ét er pornostjernen Linda Lovelace født.
Den dystre sandhed
Men der er en bagside af berømmelsen, for Linda har aldrig drømt om at blive pornodronning og nægter at lave flere film. Bag det forførende ydre viser det sig at Chuck truer, banker og tvinger hende til at fortsætte, da han selvfølgelig ikke vil opgive sin nyfundne guldkalv. Således twister filmen halvvejs inde og man ser nu historien fra et andet og noget mere frygtindgydende synspunkt, hvor tæsk og seksuel udnyttelse er hverdag for den kære Linda.
Fattigmands Boogie Nights
Lovelace bærer præg af at være en low-budget produktion. Man skal med andre ord ikke forvente Boogie Nights agtige højder her. Skuespillet fejler ganske vidst ikke noget, Amanda Seyfried er tilpas uskyldsren og samtidig vanvittigt sexet som Lovelace, men historien synes ikke rigtig at være gennemarbejdet og filmen efterlader derfor publikum med en lidt flad fornemmelse af ikke at have lært Linda bedre at kende.
The real deal
Hvis man gerne vil vide mere om tilblivelsen af Deep Throat-filmen, så findes der en fremragende dokumentar film med titlen Inside Deep Throat, hvor der gås i dybden med produktionen og succesen. Linda Lovelace selv er dog ikke med i dokumentaren, da hun vendte pornoindustrien ryggen i 1975. Virkelighedens Linda døde på tragisk vis i en bilulykke i 2002. Her på Connery.dk redaktionen er vi evigt taknemmelige for hendes præstationer på lærredet og på lagnerne. Linda Lovelace, we salute you. SWIIIING!
Drengerøvsfaktor: 85%

Original titel: Lovelace
Instruktør: Rob Epstein, Jeffrey Friedman