Logan [Anmeldelse]

Wolverine har aldrig været bedre!

Logan - Trailer
Twentieth Century Fox - Logan [Anmeldelse] Twentieth Century Fox

Logans Run

Året er 2029. Verdens mutanter er nærmest udryddet. Logan (Hugh Jackman) er blevet en gammel, fordrukken mand, der lever af at være limousinechauffør for fulde studerende osv. Han gemmer sig i Mexico på en forladt gård, ude i ødemarken, sammen med albino-mutanten Caliban (Stephen Merchant) og professor Charles Xavier (Patrick Steward), der er blevet senil og må holdes indespærret i en kæmpemæssig jernspole, da han lider af psykiske anfald og er kommet til at dræbe en række mutanter nogle år tidligere. Alt i alt ser det sort ud for den kære Logan, der nu blot er en skygge af sig selv.

Last (X) Man Standing

En dag bliver han kontaktet af sygeplejersken Gabriela (Elizabeth Rodriguez), der vil have ham til at køre hende og hendes datter Laura (Dafne Keen) til sikkerhed i North Dakota og før Logan ved af det, er han ufrivilligt indblandet i en redningsaktion, hvor han må finde sit alter ego; Wolverine frem og beskytte den unge pige, der viser sig selv at være mutant.

X-elent!

Logan er uden sammenligning den bedste Wolverine-film. Det er en stærk historie og Hugh Jackman får for en gang skyld lov, at udfolde mere end blot sine klør, men også sit skuespiltalent. Det er en meget blodig film, i stil med Deadpool, men meget mere rå og realistisk, hvilket gør volden så meget mere brutal, men samtidigt og en fornøjelse at overvære.

Keep it simple

Efter to halvslatne Wolverine-film (den første var decideret pinlig), lykkes det endeligt instruktøren James Mangold at finde den rette formel; Keep it simple. Logan er tro mod karakteren og føles jordbunden og ærlig. Her er ingen unødig melodrama eller kiksede superskurke at finde, bare rendyrket, rå action og usødet drama. Dermed indskriver Logan (og Wolverine-karakteren) sig som en af de bedste superheltefilm nogensinde. Hvem skulle have troet det?

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: Logan

Instruktør: James Mangold