La La Land [Anmeldelse]

Fabelagtig musical med Emma Stone og Ryan Gosling

La La Land - Trailer
Summit Entertainment - La La Land [Anmeldelse] Summit Entertainment

Singin’ in L.A.

L.A. er drømmenes by. Hver eneste dag strømmer det til med håbefulde og talentfulde mennesker, der vil prøve lykken i underholdningsindustrien. Det samme gælder for baristaen Mia (Emma Stone), der arbejder på en café i Warner Bros. studierne og drømmer om at blive en stor skuespillerinde. En dag møder hun pianisten Sebastian (Ryan Gosling), der selv drømmer om at blive en legende og åbne sin egen jazzklub. De to forelsker sig hurtigt i hinanden og så tager drømmene for alvor fart.

Dancing with the Stars

Filmen er skrevet og instrueret af Damien Chazelle, der slog igennem i 2014 med den mesterlige Whiplash. Dér viste han sit enestående flair for musikalitet og rytme. Denne gang tager han så skridtet videre og har lavet en musical. Ryan Gosling og Emma Stone spiller, synger, danser og charmerer sig igennem filmen, der både hylder den klassiske musical og samtidigt moderniserer den.

What Dreams May Come

La La Land er også hyldest til det klassiske Hollywood, især Casablanca og Rebel Without a Cause. Samtidigt er det en kærlighedserklæring til Jazz musikken, hvor Damien Chazelle har sine rødder. Men måske vigtigst af alt er filmen et lille wake up call til drømmere. Det er nemlig frem for alt en bittersød kærlighedshistorie om drømme kontra virkelighed. Alting har nemlig sin pris, også drømme.

Just my tempo!

For mig er soundtracket filmens helt store stjerne. Justin Hurwitz har komponeret et jazzet og magisk soundtrack fuld af liv, energi, nostalgi, melankoli og stjernestøv. Jeg har haft det på hjernen siden jeg hørte det første gang for nogle måneder siden og der er ingen tvivl i mit sind om, at det vinder Oscaren i år for bedste original score, sammen med ”City of Stars” for bedste sang.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: La La Land

Land: USA, 2016