King Arthur: Legend of the Sword [Anmeldelse]

Riddere, testosteron og CGI-ekstravaganza.

Guy Ritchie har lagt Sherlock Holmes på køl for en stund og kastet sig over en af briternes mest elskede eventyr om King Arthur og ridderne af det runde bord. Du tænker sikkert med det samme; hvordan får en instruktør som Richie lavet en version af et klassisk eventyr, når man tænker på hans signatur-humor, klipning og tempo i tidligere kreationer såsom Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) og Snatch. (2000)?

Svaret bliver en film høj på adrenalin, masser af slagsmål og ikke mindst en mere drengerøvsorienteret tilgang til, hvordan helten bliver skabt.

Arthur (Charlie Hunnam) lever livet i Londinium barske og mudrede undergrund, hvor han vogter over kvinderne i et bordel. Han er opvokset på gaden, barsk som bare fanden og ikke mindst ganske uvidende om, at han faktisk er den retmæssige arving til tronen. Den onde tyran Vortigern (Jude Law) er sulten efter magt og bruger mørk magi for at vinde sin vej frem til tronen – han har blot brug for at finde og dræbe den rigtige arving. Folket tvinges til at prøve kræfter med det famøse ”sværdet i stenen”, og da Arthur hiver sværdet op, må han for alvor beslutte sig for, hvordan hans liv nu skal forme sig.

Filmen giver et anderledes og interessant take på en klassisk myte, hvor vi ikke får det ellers velkendte, finpolerede univers med skinnende dragter, højrøvede mænd og snobberi – i King Arthur bliver vi sendt til tælling i mudderet og kastet direkte ind i eventyrets dystre bagside. Filmen brager bombastisk afsted med en fandenivoldsk intro, som viser sig at cementere tempoet for resten af filmen som ét stort adrenalinkick. Selve universet er trods ridderkostumer, heste og gamle slotte ganske moderne i sin måde at illustrere folket på – ikke mindst Hunnams klassiske undercut, som giver ham et skarpt udseende som en mandig helteskikkelse, og uden tvivl også et stykke øjeguf på to ben for den kvindelige fanskare.

Filmen sparker røv på den skarpe dialog og lader sig ikke begrænse af datidens måske lidt mere noble måde at ytre sig på – der bliver sagt bandeord på stribevis, kastet med næver i spandevis og ikke mindst revet en gammel myte ud af sin komfortzone og direkte ind i action-genrens vold. Dette gør absolut, at King Arthur til et af årets store popcorn-film. Ritchies stil og signatur stemmer overraskende godt overens med ridderuniverset – man får simpelthen en gammel, klassisk riddermyte på steroider!

Opbygningen af karakteren er ganske interessant og baseret på gadeniveauets klogskab. Han har haft et hårdt liv, men han er vokset med opgaven. Hunnam, trods nogle problemer med at score hovedrollen, gør det eminent i front som den skarpe King Arthur – han er en god blanding mellem almen nobilitet og en streetsmart motherfucker. Helterollen kunne dog godt have brugt lidt for nuancer og lag i forhold til den meget voldsomme opvækst, men Richies ikoniske tempoklipning sørger for, at vi bliver godt dækket med baggrundhistorie på ganske kort tid. Desuden er det ganske interessant at se Jude Law i skurkerollen, som han ellers normalt ikke har arbejdet så meget med - han skaber en fantastisk præstation som den meget troværdige, modbydelige og frygtindgydende tyran.

Filmen omfavner den mytologiske del af historien meget mere end tidligere filmatiseringer, hvor man med et ret omfattende brug af CGI formår at sætte noble riddere op i mod gigantiske monstre og ikke mindst dæmoniske troldmænd. Det kunne have været interessant at hive lidt mere fokus ind på den famøse skikkelse Merlin, men rygterne svirrer om en potentiel franchise, såfremt filmen bliver en økonomisk succes – så mon ikke vi får en stærk sequel ude i fremtiden. Filmen har generelt nogle øjeblikke, hvor handlingen måske springer over, hvor gærdet er lavest – tempoet, actiondelen og de voldsomme slagsmål har førsteprioritet, hvilket fører nogle af de potentielle skarpe handlingsmomenter og plottwists lidt bag lyset. Men jeg vil sige, man får, hvad man forventer, når man tænker på Ritchie og et moderne riddereventyr.

Samlet set er King Arthur: Legend of the Sword en inkarneret drengerøvsfilm målrettet mod publikum med smag for fantasi, special effects, hurtige replikker, skarp klipning og ikke mindst et fandenivoldsk tempo.

Det handler i bund grund bare om at holde godt fast i popcornene, lade hjernen blive hjemme på hylden og nyde turen!

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: King Arthur: Legend of the Sword