Jason Bourne [Anmeldelse]

Extreme Ways are back again

Jason Bourne - Trailer
United International Pictures - Jason Bourne [Anmeldelse] United International Pictures

Bourne again...

Det er 9 år siden, vi sidst så noget til den forhenværende CIA-agent Jason Bourne (Matt Damon). Den gang fandt vi ud af, at hans rigtige navn er David Webb og at han lod sig hjernevaske til det tophemmelige projekt ”Treadstone”, ledet af Dr. Albert Hirsch (Albert Finney). Siden da er Bourne fuldstændigt gået under jorden i Athen, hvor han ernærer sig ved at bokse i diverse undergrundskampe, men fortiden hjemsøger stadig Bourne og da hans eneste ven og tidligere kollega Nicky Parsons (Julia Stiles) opsøger ham med nogle filer, som hun har hacket fra CIA's allerhemmeligste datacentral, sætter det gang i en ny omgang dødbringende ”katten efter musen”, i Bournes utrættelige jagt på sandheden.

The Whistle Blower

Paul Greengrass og Christopher Rouse har skrevet manuskriptet og de har tydeligvis ladet sig inspirere af de virkelige hændelser, hvor Edward Snowden, en tidligere ansat ved CIA, lagde følsomme oplysninger om den amerikanske regering ud på nettet. Ligesom med Snowden bliver der stillet spørgsmål ved Bournes patriotisme. Dette er en skarp observation af den verden vi lever i, hvor terrorisme er blevet hverdag og fjenden sagtens kan gemme sig i egne rækker.

Welcome to Fabulous Las Vegas

Denne gang er skurken CIA’s direktør Robert Dewey spillet af Tommy Lee Jones, der vidst har slået sin ”Tommy Lee Jones-autopilot” til, med denne præstation. Bourne får også en ny allieret i form af Heather Lee, spillet af underskønne Alicia Vikander, og så er Vincent Cassel manden i marken, vis opgave det er at dræbe Bourne. Et spektakulært klimaks, der bringer Bourne til Vegas.

Bourne to re-run

Opskriften er den samme som i de foregående film. CIA jagter Jason Bourne og han må bruge al sin træning og snilde for at undslippe. Derfor virker det også lidt som en genudsendelse, at vi atter skal se Bourne uddele øretæver i meget lange, kaotiske og ikke mindst rystede actionsekvenser. Filmen er ganske vidst yderst aktuel, men de tre første Matt Damon Bourne film, virkede bare mere originale rent actionmæssigt end denne, der også helt klart lægger op til en efterfølger.

Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Jason Bourne

Land: USA, 2016