Connery

Jægersoldatens eget tøjmærke

En søgen efter funktionelle t-shirts til hverdagen, endte i egen tøjproduktion

I dag skal vi kigge nærmere på en anderledes iværksætterhistorie fra beklædningsbranchen. 

Det er historien om det forholdvist nye brand LOOW, der er opstået ud fra de personlige behov, fra den tidligere jægersoldat Anders Lorentzen. 

ANNONCE
Anders Lorentzen | Foto: Henning Hjorth. - Jægersoldatens eget tøjmærke Anders Lorentzen | Foto: Henning Hjorth.

I sine år som jægersoldat, var funktion en naturlig prioritet over form, i valget af beklædning. Her udviklede Anders en kærlighed for baselayers i merinould, for de praktiske kvaliteter i materialet. Når det er varmt afgiver det nemlig let varme og sved, og når det er koldt, holder det en varm. I langt højere grad end bomuldsstandarden, vi normalt havner i, under t-shirt køb. Desuden har merino en anden vigtig kvalitet; slidstyrke. 

Da Anders efter tiden som jægersoldat, tog hul på en mere civil dagligdag, stod han i en situation, hvor han havde svært ved at give slip på de funktionelle kvaliteter fra sin tidligere arbejdsbeklædning, men formfaktoren manglede. Efter at have søgt efter det rette produkt, forgæves, bestemte han sig for, selv at banke en produktion op. 

Forhistorien fortælles her, i en flot, inspirerende lille video:

ANNONCE
Jægersoldatens eget tøjmærke

LOOW

LOOW så første gang offentlighedens lys i 2015, og siden da har Anders været på en solid rejse, for at forfine sit produkt.

I marts aflagde jeg WOOL et lille visit, hvor jeg fik et nærmere kig på sagerne, og en lille snak med på vejen. 

Missionen for mærket, er ikke at skabe mode. Faktisk er det, som en af tendenserne vi ser i tøjbranchen pt, et modtræk til 'fast fashion'. Det primære fokus findes i at præsentere et funktionelt produkt til basisgarderoben, der både har fokus på kvalitet, slidstyrke og ja, funktionalitet. 

Samtidig gør det selvfølgelig ikke noget, at merinould i sig selv, har en kvalitet, der også giver et godt look - og at pasformerne på tøjet også spiller. 

Jeg talte lidt med Anders om bæredygtighed - et begreb der er ganske oppe for tiden. Det er et begreb der kan bære mange definitioner, men i hans univers, handler det om at skabe et produkt der holder. At sikre, at produktionsforholdene er i orden. Ordentlige produkter og ordentlige forhold. Elementært. 

Der er ingen tvivl om, at det koster hårdt arbejde, og en god slant penge i produktudvikling, at igangsætte sin egen produktion, når man går op i andet og mere, end bare designet. Derfor har det fra starten, været meningen at produkterne primært skal sælges fra mærkets egen webshop. Det giver nemlig en større markup at skyde forhandlerleddet fra, og luftrum, til at sælge et premium produkt til nogenlunde overkommelige priser. 

Det er selvfølgelig svært, når kunder ikke har mulighed for at komme til en fysisk lokation, for at have produktet i hånden, men LOOW sværger så meget til deres produkt, at de fleste kunder bliver direkte ambassadører for kvaliteten. Det spreder sig som ringe i vandet, så at sige. LOOWs forrige produktion var hurtigt udsolgt i efteråret, men den seneste produktion er stadig til at få fingrene af. 

ANNONCE
Jægersoldatens eget tøjmærke

Lette valg

Sortimentet er begrænset. Lige nu er der fem styles, der er opdelt i tre tætsiddende 'Lightweight'-styles: En t-shirt med rund hals, en t-shirt med v-hals og en longsleeve. To typer i den mere løstsiddende 'Heavy-Duty' serie; en t-shirt med rund hals og en longsleeve. 

Priserne er ret gennemskuelige, skulle man ønske sig en kortærmet t-shirt, lyder prisen på 499,- og vil man have længere ærmer, må man aflevere 599,-. 

Hvis du skulle være inspireret til et kig på produkter i merinould, kan du kigge nærmere på Loow.co.

Stykket her er skrevet på eget initiativ, og at jeg ikke har modtaget betaling - akkurat som det plejer at være. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce