Jackie [Anmeldelse]

Natalie Portman er Oscar værdig som Jackie Kennedy.

Jackie - Trailer
Scanbox - Jackie [Anmeldelse] Scanbox

Der var en gang...

Vi kender alle historien om, hvordan John F. Kennedy blev dræbt (af en eller flere snigskytter) i Dallas, Texas d. 22. November 1963 (og hvis du ikke gør, så se Oliver Stones mesterværk; JFK). Jackie fortæller historien om kvinden bag manden. USA’s førstedame; Jackie Kennedy og om dagene efter attentatet, hvor hun trods chok, frygt og smerte, måtte finde al sin indre styrke frem for, at kunne ære sin mand og give ham den begravelse han fortjente.

Scanbox - Jackie [Anmeldelse] Scanbox

Camelot

Historien fortælles i tilbageblik. En journalist (Billy Crudup) fra LIFE Magazine interviewer Jackie (Natalie Portman) om, hvordan hun med ynde og værdighed, stil og standhaftighed håndterer hendes mands eftermæle. Kennedy’s historie blev på mange måder et eventyr og det Hvide Hus deres slot, som blev et bindeled mellem to tidsaldre. Og det var alt sammen takket være Jackie.

Scanbox - Jackie [Anmeldelse] Scanbox

Style and Elegance

Historien er fremragende fortalt af den Chilenske instruktør Pablo Larraín, der har formået at gøre filmen til et nærmest poetisk, pseudo-dokumentaristisk, intimt og hjerteskærende karakterstudie af en kvinde som mest var kendt for sin stil og elegance, men som filmen her viser, var meget mere end blot glamour og mode.

Scanbox - Jackie [Anmeldelse] Scanbox

Oscar favorit

Natalie Portman er tryllebindende som den sårbare førstedame. En kvinde på depressionens rand, der må opretholde den facade hun er blevet så berømt på. Hun støttes godt op af bl.a. Peter Sarsgaard som Bobby Kennedy, Greta Gerwig, som hendes assistent og Billy Crudup som journalisten. Portman er allerede Oscarfavorit og lur mig om hun ikke får sin anden Oscar d. 26. februar.

Drengerøvsfaktor og Teknisk info

Original titel: Jackie

Land: USA/Chile/Frankrig, 2016