It Comes at Night (Anmeldelse)

Minimalistisk gyser der får hårene i nakken til at rejse sig.

It Comes at Night - Trailer
A24 - It Comes at Night (Anmeldelse) A24

Cabin Fever

En mystisk, dødelig virus har kostet store dele af befolkningen livet og har skabt frygt, paranoia og desperation blandt de overlevende. Derfor har familiefaderen Paul (Joel Edgerton) barrikaderet sig i et hus midt ude i skoven, sammen med konen Sarah (Carmen Ejogo) og teenage-sønnen Travis (Kelvin Harrison Jr.). En dag bryder en mand ved navn Will (Christopher Abbott) ind i huset, og Paul tvinges i første omgang til at forsvare sin familie. Det viser sig dog, at Will blot leder efter vand til sig selv og sin familie og ikke troede, at der boede nogen i huset.

I Will Survive

For at øge chancen for overlevelse, beslutter Paul og Sarah sig for, at Will også skal flytte ind i huset sammen med sin kone Kim (Riley Keough) og deres lille søn Andrew (Griffin Robert Faulkner). Til at starte med hjælpes de to familier ad, men langsomt begynder paranoiaen og mistroen at melde sig, og de to familier må træffe nogle svære beslutninger i kampen for at overleve.

The IT factor

Man kan roligt kalde It Comes at Night for en minimalistisk gyser. Historien omhandler nemlig kun 6 karakterer og foregår på meget få locations. Filmen kommer godt fra start og opbygger hurtigt en klaustrofobisk stemning, men mister desværre lidt af pusten ca. halvvejs inde i historien. Heldigvis kommer den igen til slut, hvor man uundgåeligt stiller sig selv spørgsmålet: Hvem er de virkelige monstre?

Det korte af det lange

Det er kun instruktøren Trey Edward Shults anden spillefilm. Han har førhen lavet er par kortfilm og det kan man godt mærke. Det føles nemlig som om It Comes at Night er en kortfilm, der er trukket ud til spillefilmslængde, hvor midterdelen bliver lidt kedelig. Så trods den gode idé, ender filmen desværre kun som en jævn gyser, som aldrig rigtigt kommer ind under huden på publikum, hvilket er synd, da den har potentialet til at være meget mere.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: It Comes at Night

Instruktør: Trey Edward Shults