IT (Anmeldelse)

Stephen Kings IT har fået en ny, frygtindgydende (kedelig) filmatisering.

IT (Trailer)
Warner Bros. Pictures - IT (Anmeldelse) Warner Bros. Pictures

It Floats

I den lille by Derry, der ligger i staten Maine, hersker en grum ondskab. Et monster, der viser sig i skikkelse af bl.a. en frygtindgydende klovn ved navn Pennywise (Bill Skarsgård), der elsker at terroriserer byens børn og suge næring af deres frygt. 7 socialt udstødte børn er blandt de unge, der er blevet udsat for Pennywises rædsler. Bill Denbrough (Jaeden Lieberher) har mistet sin lille bror Georgie (Jackson Robert Scott), og sammen med Ben (Jeremy Ray Taylor), Beverly (Sophia Lillis), Richie (Finn Wolfhard), Mike (Chosen Jacobs), Stanley (Wyatt Oleff) og Eddie (Jack Dylan Grazer), der alle har været udsat for mobning af blandt andre bøllen Henry Bowers (Nicholas Hamilton), danner han ”Taberklubben” som er fast besluttet på at tage kampen op mod Det Onde.

Rice and Curry

Stephen Kings populære roman er allerede blevet indspillet som en 2 episoders Tv-serie tilbage i 1990. Serien fik jævn succes, da del 1 er fremragende, mens del 2 er en langtrukken og skuffende affære. Ikke desto mindre satte den Pennywise (udødeliggjort i en frygtindgydende pragt præstation af Tim Curry) på kortet og gjorde for klovne, hvad Dødens Gab gjorde for hajer.

Jeg vil ha’ en rød ballon

Den nye film har været længe undervejs. Oprindeligt var det Duffer-brødrene, der foreslog en genindspilning, men Warner Bros. fandt dem for uerfarne. De to brødre skrev derfor deres egen serie inspireret af Stephen Kings bog og solgte den til Netflix under titlen Stranger Things. Ironisk nok er den serie en langt bedre nyfortolkning af bogen, end denne film er.

Story is King

Måske var Tv-serien fra 1990 ikke perfekt, men den emmede i det mindste af Stephen King. Den nye film er ganske vidst mere blodig, men blottet for stemning og stykker blot den ene chokeffekt efter den anden sammen til en række ligegyldige scener. Vi føler intet for nogen af karaktererne og frygter aldrig rigtigt Pennywise til trods for at Bill Skarsgård gør, hvad han kan. Der mangler ganske enkelt flow i historien, mere fokus på karakterens enkelte motivation og en større fornemmelse af sammenhold i "Taberklubben".

Drengerøvsfaktor: ’88%

Original titel: IT

Instruktør: Andy Muschietti