Connery

Hyundai på banen med en vaskeægte drengerøvsbil

Huyndai I30N banker blød hat og pyntepuder af mærkets bagsmæk

Min bedstefars gamle Hyundai Getz, er noget af det mest støvede og morfar-agtige, jeg nærmest kan forestille mig. Heldigvis er der sket meget med Hyundai i løbet af de sidste 5-10 år, men ikke helt nok, til at vi for alvor har haft dem i kikkerten. 

Det er noget der har ændret sig en del i dag. I en gammel støbehal i Düsseldorf, valgte det koreanske mærke nemlig af afholde en dobbelt verdenspremiere på to nye modeller: Hyundai I30 Fastback og Hyundai I30 N. 

Og selvom begge nyheder var velkomne, var der ingen tvivl om hvad trækplastret var: I30N, er Hyundais nye lille racer. 

Bilen blev præsenteret af Albert Biermann (Den gode gamle BMW-stjerne, der blandt andet har stået i spidsen for udviklingen af M3 og M5), der nu er chef for Hyundai (og KIAs) performance-modeller. Han understregede, at de med I30 N har sat sig for at skabe den bedste 'Hestekræft per euro'-oplevelse, og ikke er ude for at lave den hurtigste GT-bil. I præsentationen blev der lagt vægt på ord som køreoplevelse og grin-faktor. 

ANNONCE
I30 N TCR - Hyundai på banen med en vaskeægte drengerøvsbil I30 N TCR

I30 N er bygget på virksomhedens erfaringer med de seneste års rally-indsats, og mange elementer går igen. Han understregede at bilen, direkte fra fabrikken, sagtens kan håndtere at køre et par hårde omgange på en racerbane. Bilen har gennemført 10.000 kilometers test på Nürburgring, og komponenter er gennemtestet, så de kan holde til den hårde behandling, de udsættes for på en bane. 

Den har fem forskellige drive-modes: Eco, Normal, Sport, N og N Custom. De forskellige modes indstiller bilens dæmpere, elektronisk stabilitetskontrol, elektronisk slip-differentiale, lyd, styreegenskaber og omdrejningsvillighed. Der er også blevet plads til dedikeret Launch kontrol. 

ANNONCE
Hyundai på banen med en vaskeægte drengerøvsbil

Specs

Hyundai I30 N  kommer med en 2.0 liters T-GDI motor, i to forskellige settings: En standard-udgave der leverer 250 hestekræfter, og en performance-udgave der er boostet til 275 hestekræfter. Begge udgaver leverer 353 Nm, og har en tophastighed på 250 km/t. 

250-udgaven klarer 0-100 km/t på 6.4 sekunder og 275-udgaven er nede på 6.1 sekunder. 

Der er tale om forhjulstræk og seks-trins manual gearkasse. Performance-udgaven kommer på 19" fælge med Pirello P-Zero dæk, N break kalibre med store skiver (18" fron og 17" bag), E-LSD differentiale, Variable Exhaust Valve udstødningssystem. Den elektroniske stabilitetskontrol kan slåes fra, når bilen er i track-mode. 

Pris og tilgængelighed

Prisen på I30 N kendes endnu ikke - men Hyundai Danmark forventes at melde priser ud, inden bilen lander herhjemme i starten af 2018.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce