Game of Thrones sæson 7, episode 2: Stormborn (Anmeldelse)

Fremtidsplaner, jagten på allierede og krig på havet.

Ugens afsnit af Game of Thrones har ramt HBO Nordic, og det så ud til, at serverne klarede skærene på andet afsnit af hitseriens sæson 7. Vi har kigget nærmere på, hvad afsnittet går ud på og i kontrast til sidste uges afsnit er tempoet skruet lidt længere ned for at få alle de nødvendige detaljer på plads inden det store brag.

OG, vi behøver nok ikke sige det, men SPOILERS, SPOILERS, SPOILERS, SPOILERS - og lidt flere SPOILERS!

Stormagterne opruster sig til full on war

Daenerys er i fuld gang med at planlægge sin invasion af Westeros og indtage tronen som landets dronning, men hun balancerer på en knivsæg – på sin vis lurer tanken om faderens gale regime stadig i hendes dna, men Tyrion sørger for at bringe fornuft ind i spillet. Melisandre er på udkig efter et nyt ansigt til Ildens Herre og hans profeti, hvilket falder på en duo, vi længe har håbet på – Daenerys og Jon Snow.

Snow bliver kaldt til Dragonstone af Daenerys og efter lange overvejelser, og trods uheldig erfaring for tidligere medlemmer af Stark-klanen, beslutter han sig for at acceptere tilbuddet i håbet om at få fingrene i drageglasset under slottet – se anmeldelsen af første afsnit, hvis detaljerne har glippet siden sidste uge.

Afsnittet tager også et smut forbi Samwell Tarly, som er i gang med at undersøge Jorah, der i en tidligere sæson desværre blev offer for den famøse Greyscale-sygdom. Tarly udnytter muligheden for at vinde respekt hos Maester Marwyn, men vejen er lang for respekt hos de intellektuelle – Tarly tager et spring omkring reglerne, og forsøger at finde en kur for gråskællen ved at lege en allerhelvedes doktor som taget ud fra en Saw-film – ikke for sarte sjæle. I en anden ende af Westeros må Grey Worm og Missandei erkende deres kærlighed til hinanden og viser på mange punkter, at man ikke behøver.. ahem, visse dele for at nyde hinandens selskab.

Afsnittet sørger i bund og grund for at samle op på løse tråde og samtidig bygge nye broer til småhistorier, som måske, måske ikke får en betydning for det overordnede billede. En form for stepping-stone-afsnit, som er nødvendigt for at underbygge nogle af de vanvittige afsnit, vi tidligere har været vidne til (Hardhome, Battle of the Basterds etc.).

How to train KILL a dragon

Cersei tager en pause fra at rekruttere allierede til den store krig og drager et smut i kælderen med sin gale ’doktor’ Qyburn for at se nærmere på de trofæer, som Robert Baratheon gemte på – eksempelvis Balerion the Dread, dragen som Aegon Targaryen red ind i Westeros på. Gemt i en støvet kælder med skeletter af gamle drager afslører han sit våben mod Daenerys’ drager – en enorm katapult-lignende harpun, som tilsyneladende kan trænge igennem dragernes skind. Et våben, der vækker ganske positive associationer til kampen mod dragen Smaug i The Hobbit-trilogien.

Arya forenes med gamle venner og nyder et godt måltid, hvor hendes planer om at rejse mod King’s Landing for at dræbe Cersei bliver spoleret med en glædelig nyhed om Jon Snows sejr i Battle of the Bastards. Under sin rejse tilbage til Norden mødes hun af Nymeria, en af de overlevende Dire-ulve, som dog ikke helt kan kende Arya, men uden tvivl kommer til at spille en større rolle i fremtiden.

Afsnittet brygger for alvor på endnu en enorm reunion, som da vi så Sansa og Jon i samme scene igen, men det er endnu uvist, hvornår dette kommer til at indtræde. Arya har tilsyneladende noget af en rejse foran sig, da hun jo måtte skippe sin destination mod King's Landing, og uden tvivl har lidt en færd endnu. Vi må bare håbe, hun ikke løber ind i Ed Sheeran igen, ellers skal han sgu give mere en blot en lille bålsang!

Afsnittet agerer overordnet set banemand for storslåede afsnit senere i sæsonen, hvor tempoet i dette afsnit bevidst er skruet på lavt blus for at bygge det nødvendige momentum op. Krigen ulmer under overfladen og stormagterne såvel som hele folket har tydeligt nogle spekulationer i sinde, før den endelige krig kan begynde. Daenarys’ plan er at omringe Cersei og allierer sig med Snow, men hun er endnu ikke bevidst om den mere reelle trussel i form af The Night King.

Pilou Asbæk derimod springer ind til sidst og viser sig som den gale pirat, da han spolerer en af Daenrys’ planer ved at invadere flåden ledt af Yara Greyjoy. Her får vi fullblown krig og et lille vink med en vognstang om, at selvom afsnittet kørte lidt på småkog, så har serien altså rigeligt med guf til fremtiden.

Spørgsmål efter ugens afsnit:

Hvor langt er The Knight King fra muren?

Blev Daenerys forrådt, siden Euron vidste, hvor Yara og hendes hær var på havet?