Game of Thrones sæson 7, episode 1: Dragonstone (Anmeldelse)

Vinteren er kommet, folket er klar til kamp!

Så er tiden endelig kommet! Game of Thrones har fra i dag premiere på den længeventede sæson 7 på HBO Nordic. Vi har sørget for at kigge nærmere på det første skud på stammen i sæsonen og du kan læse anmeldelsen her.

!SPOILER ALERT!

Vi har forsøgt at holde spoilers til et minimum, men der er alligevel mange detaljer, som er nødvendige for at give et lille resumé af sagerne.

The 'Frey' – How (not) to save a life

Afsnittet sparkes voldsomt I gang med noget af en tumult i House Frey, hvor en gammel bekendt vækkes 'til live' for en kort stund og det første bekendtskab med den stærke Stark-blodlinje melder sin entré i sæson 7. Hævnen er sød for visse karakterer, mens andre allerede er begyndt at indse det store billede og den skræmmende trussel fra de frosne områder ikke langt fra Muren.

De famøse White Walkers nærmer sig med hastige skridt, men Nattens Konge har rekrutteret nogle tunge følgesvende til sin hær, som bliver noget at et problem for folket ved Muren ved det endelige opgør. Norden er så småt ved at indse, at vinteren er ankommet, og de begynder for alvor at opruste mod de voldsomme horder af is-zombier – Snow drager alle nordboere ind i kampen, da man ikke kun kan vinde slaget, hvis man satser på styrken af mænd og soldater.

Snow er dog så optaget af fjenden i nord, at en fjende i syden efterhånden er kommet ganske godt på benene igen. Cersei har lært en smule af sin shame-oplevelse, og efter at have udryddet den religiøse bevægelse The Sparrows i sæson 6, er hun nu klar til at få Jon Snow til at indse, hvem der igen er den rigtige dronning af King’s Landing.

Shit’s about to go down

Hvor man i nogle af de tidligere sæsoner har haft lidt en bevidst sløv start, erkender skaberne af serien, at med blot syv afsnit på programmet, så skal der dæleme tæskes noget materiale i gennem. De tre hovedspillere i det store billede – Cersei, Snow og Daenerys – er efterhånden klar til at vise deres værd, og med den intense spænding mellem stormagterne og deres ambitioner er det svært at gætte på, hvorvidt vi mister en nøglespiller inden det endelige møde med White Walkers, eller om de i sidste ende kan forenes om den egentlige trussel.

Euron Greyjoy melder endelig sin ankomst tilbage i serien og slår et smut forbi King’s Landing, hvor han forsøger at smigre sig ind på tronen ved at gå på knæ for Cersei. Han virker som en vanvittig karakter med mange interessante elementer i baggagen – man kan spotte vanvid i øjnene og hans stærke ambitioner gør ham iskold og utilregnelig. Det er nu en fantastisk oplevelse for en dansker at se Pilou Asbæk og Coster-Waldau i samme billede i en serie som Game of Thrones. Hatten af for dem!

På de lidt mindre vigtige fronter for den overordnede historie i episoden ser vi blandt andet en Ed Sheeran som ridder siddende i det fri og synge et par klassiske bålsange. Sam Tarly på overarbejde i citadellet med at rense lokummer, men forsøger at bevise sit værd gennem sin viden om The Night King. Bran vender tilbage til sikkerhed bag Muren, men har endnu ikke vist os de store profetier for fremtiden.

Navnet på episoden Dragonstone omhandler det punkt i Westeros, hvor Daenerys og Tyrion har planlagt at melde deres ankomst. Men den vigtige detalje ligger i, hvorfor det netop hedder Dragonstone. Tarly kommer på banen og finder ud af, at der gemmer sig et helt bjerg af dragesten, som kan bruges i kampen mod White Walkers – men hvem kommer først hen til Dragonstone, og hvem finder i sidste ende ud af det først? Daenarys melder sin ankomst til sidst som den første på pletten, men virker endnu ikke til at vide, hvilken skat området hviler på.

Samlet set er Dragonstone en fantastisk lille opstart til den længeventede syvende sæson, som har finpudset sin balance med nødvendig baggrundsopbyggende information og heftig tour de force af action og plotudviklinger. Den overgår selvfølgelig ikke Battle of the Bastards eller Hardhome, hvilket også ville være ret vildt, hvis sæsonen allerede peaket med en af seriens bedste afsnit – den er derimod tilpas afstemt med forventninger, bygger rigeligt med nye detaljer på historien og sørger for at kridte banen op til et brag af en kulmination.

- Og som Daenerys så fint afslutter afsnittet med: Shall we begin?

Spørgsmål, som popper op efter afsnit 1:

- Hvad har Euron Greyjoy tænkt sig at give hende som 'den ultimative gave' for at overbevise Cersei om sit værd?