Connery

Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Forét har droppet kontoret for at fokusere på udvikling af brandet

Eget kontor, showroom og lager i hjertet af København. Den perfekte beliggenhed. Det lyder umiddelbart som en ret tiltalende situation for et nyopstartet tøjbrand. Alligevel valgte de to mænd bag Forét at opsige kontoret og drive forretning fra et nyt sted hver dag. Vi har taget en snak med de to mænd om brandet, og om hvordan de driver forretning fra en kaffebar. 

ANNONCE
Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Hvem

Bag Forét er Jeppe Alexander Meier (til højre på billedet) og Jesper Finderup (venstre), som begge er 27 år. De driver brandet, imens de jonglerer henholdsvis fuldtidsjob og -studie. Jesper og Jeppe er barndomsvenner, men de startede faktisk ud som fjender. I hvert fald en slags. De var nemlig konkurrenter til det årlige børneloppemarked.

Jeppe: ”Jesper havde en bod lige overfor min, og vi kæmpede om salget af vores legetøj, spil og basketkort. Da dagen var omme, endte vi som venner”

Drengene havde allerede dengang forretning for øje, og der gik ikke længe, før de bl.a. lavede et fiktivt diskotek på Jeppes loft.

Jeppe: ”De næste 15 år havde vi mange idéer, indtil vi en aften i træningscenteret fandt på at bygge et brand, der skulle være inspireret af skoven og vores fælles kærlighed for det ægte, autentiske og de sunde værdier fra vores barndom i den midtsjællandske natur”

ANNONCE
Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Hvad

Denne aften i træningscentret blev derved starten på det, der senere skulle blive til Forét. De to partnere startede Forét i 2014, da de følte, der manglede et simpelt, tidsløst og bæredygtigt tøjbrand på markedet.

Begge: ”Vi valgte at bygge det op ved brug af storytelling omkring kærligheden til naturen, den nordiske livsstil og et bæredygtigt mindset. Vi kalder det slow goods - wooden mind”

Tøjet henvender sig primært til herrer. Tøjet har et minimalistisk design, og det meste er lavet i økologisk bomuld. 

Begge: "Vores tøj henvender sig til dem, der har en fælles kærlighed for vores univers og livsstil og kan identificere sig selv med brandet og derigennem fortolke videre på vores historie"

ANNONCE
Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Hvorfor

Som sagt har de to mænd altså valgt en lidt alternativ måde at drive forretning på; de har nemlig ikke længere et fast kontor.

Jeppe: ”Indtil i sommers havde vi eget lager, kontor og showroom i hjertet af København. Udadtil lød det fancy – beliggenheden var også helt perfekt. Det eneste minus var, at rummet lå i en p-kælder mellem Vesterbrogade og Istedgade uden hverken toilet, udluftning eller internet forbindelse”

Derfor opsagde de kontoret og flyttede lageret til vestegnen, hvor det nu håndteres og varetages af et eksternt lagerhotel. I stedet mødes de to mænd flere gange om ugen på forskellige kaffebarer og driver brandet. Dette kan selvfølgelig godt kan være en udfordring, hvis der f.eks. er en stylist, der gerne vil forbi og se deres showroom – men som de selv siger: ”Vi finder altid en løsning”.

ANNONCE
Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Jesper”Det er ekstremt fedt ikke at være bundet af et fast kontor, da vi på den måde har base i hele byen og eksempelvis den ene dag har 'kontor' på Vesterbro og den anden dag har 'kontor' i Indre by. Det giver os samtidig meget mere fleksibilitet, da vi har outsourcet lageret og dermed kan lave det meste på vores macbooks”

Foruden en masse kaffe, giver kaffebarer som kontor også en masse inspiration ift. hvad der rører sig i gadebilledet, da de to mænd kommer ud blandt forbrugerne.

Jesper: ”At vi selv er en del af målgruppen gør også, at vi har nemmere ved at identificere og spotte nye trends og tendenser, som efterfølgende bliver fortolket, så de passer ind i vores univers omkring den minimalistiske og bæredygtige tankegang”

ANNONCE
Forét: Dansk tøjbrand skifter kontor hver dag

Hvordan

Med et kontor der skifter location hver dag, er der ikke to dage, der er ens.

Jesper: ”Vores dage er meget forskellige, men traditionen tro mødes vi som sagt altid på en kaffebar; ofte på Bryggen, Indre by eller Vesterbro. Her sidder vi som regel og brainstormer på nye koncepter, forbereder nyhedsbreve, designer nye styles, sourcer på interessant co-labs, tager kontakt til potentielle ambassadører, suger inspiration, opdaterer sociale medier, svarer på kundehenvendelser, laver regnskab, skaber relationer og opsøger potentielle distributionskanaler. Kort sagt har vi mange hatte på, da det kun er os to, der driver brandet"

Barndomsdrømmen om at skabe eget tøjfirma er altså gået i opfyldelse for Jesper og Jeppe, men det stopper ikke her. De har stadig store håb og drømme for fremtiden: 

Jeppe: ”Vi vil være et af verdens førende bæredygtige brands, der samtidig skal starte et movement omkring de gode værdier og de vigtige ting i livet; at nyde de små øjeblikke og tage sig god tid til det. Og på den måde udleve vores tankegang omkring 'Slow Goods - Wooden Mind'”

Og sidder du nu og overvejer, hvad Forét egentlig betyder? Ordet er inspireret af det franske ord for skov, hvoraf de to mænd bevidst har byttet cirkumfleksen ud med en apostrof for at skabe deres egen fortolkning og grafiske udtryk af ordet. Og så udtales det [fo-ré]!

ANNONCE

Hvem: Jesper Finderup og Jeppe Alexander Meier.

Hvad: Tøjmærke med et minimalistisk udtryk og kærlighed til naturen og de nordiske skove.

Hvorforetcph.dk.

Del

Seneste nyt

Annonce