Magasinet M!

Fifty Shades Darker [Anmeldelse]

Så er det atter tid til at finde plys håndjernene og brystklemmerne frem.

Fifty Shades Darker - Trailer
United International Pictures - Fifty Shades Darker [Anmeldelse] United International Pictures

You don’t own me

Efter at multimilliardæren og selvudnævnte sadist Christian Grey (Jamie Dornan) viste sit sande jeg overfor den unge, bly Anastasia Steele (Dakota Johnson) har der været kold luft imellem dem. Men Christian giver ikke op så let og gør alt, hvad han kan for at vinde Anas hjerte tilbage. Lidt overtalelse, en Audi, en ny Macbook, en iphone 7 og $ 24.000 senere og Ana er tilbage i lænkerne på Christian. Men denne gang er det på hendes præmisser. Der er ingen regler og ingen hemmeligheder. Christian har dog svært ved at give slip på kontrollen og indfinde sig i et ”Vanilla” forhold og da han opsøges af sin fortid, kommer forholdet atter på en prøve.

And here’s to you Mrs. Robinson

Ude i kulissen gemmer Elena Lincoln (Kim Basinger) sig nemlig. Elena er Grace (Marcia Gay Harden), Christians mors veninde, der forførte Christian som ung og lærte ham om S/M og Bondage. Hun er den eneste kvinde Christian nogensinde har åbnet sig overfor og hele grunden til at han nu er så forpint en sjæl og derfor hader og frygter Anastasia hende naturligvis.

Fifty Shades of Vanilla

Hvor Fifty Shades of Grey var krummetæer-agtig slem, er Fifty Shades Darker bare kedelig og forudsigelig. Den er så ubehjælpsomt skrevet, at selv de dårligste sæbeoperaer formår at have mere på hjertet. Samtidigt er S/M’en nedtonet fra bog til film, hvilket gør at Fifty Shades Darker ironisk nok ender som Grey og Steels forhold; Vanilla, uden den mindste snert af noget farligt.

Got me looking so crazy right now

Personligt sad jeg og fik helt ondt af Dakota Johnson og Jamie Dornan over at de 1: Ingen kemi har på lærredet. 2: Må lægge krop til pinlige sexscener, dårlige replikker og tynde karakterer. 2: Er bundet til minimum én film mere. Selv Twilight sagaen, som Fifty Shades trilogien er et åbenlyst rip-off af, havde mere at byde på karakter og plotmæssigt og det siger alligevel en del.

Drengerøvsfaktor: Fifty % Darker

Original titel: Fifty Shades Darker

Instruktør: James Foley