Connery

Fastfood-kæder manipulerer med dine gadgets i hjemmet

Burger King viser hvor let det er at manipulere med dine gadgets i hjemmet.

Med denne korte 15 sekunders reklame har Burger King demonstreret, hvad fremtiden har i vente for markedsføring og hvor udsatte vi er som forbrugere.

Det er efterhånden almen viden, at diverse platforme lever af at registrere og sælge oplysninger om dig. 
De klassiske eksempler er Facebook og Google, men kan du huske 'lommelygte'-appen fra back in the day? Den høstede allermest information.

Som forbrugere har vi stiltiende accepteret, at det er sådan markedspladsen ser ud i denne tid.

Så hvad har Burger King gjort forkert?

Ingenting. 

Burger King har blot udnyttet, hvor let der er at hacke gadget'sne i vores hjem.

Ved slutningen af den forholdsvis korte reklame runder skuespilleren i Burger King-uniform af med at sige:
'OK Google, what is the Whopper Burger?'. 

Denne lille mærkværdige sætning vil aktivere en hurtigt oplæsning af det første afsnit af Wikipedia-teksten for Whopper'eren i alle hjem med en Google Home-opsætning.

Det er en smart måde at få seerens opmærksomhed på, men det er også en smart måde at gå folk på nerverne. 

Da Wikipedia kan redigeres af alle, gik det hurtigt op for nettet, at de på ingen tid kan fucke Burger Kings reklame helt op. 
De humoristiske ændringer til Whopperens ingrediensliste inkluderer:

"100% medium-sized child” og "cyanid"

Og således startede en intens Wikipedia-krig med Burger Kings ansatte, der forsøgte at rette teksten tilbage til, hvordan den så ud præ-annoncen. 

Google var heller ikke glade for reklamestuntet og valgte at blokere Google Home-devices fra at blive aktiveret af reklamespottet. 

Overraskende nok havde Burger King forudset dette og gjort et modtræk klar:
 

Senere samme dag udgav Burger King nemlig en revideret udgave af samme reklame, som blev afspillet under hhv. Jimmy Fallon og Jimmy Kimmels talkshows.
Og så rullede vognen på ny.

Hatten af for Burger Kings smarte træk, som umiddelbart har delt forbrugerne på midten. 

På Youtube er annoncen set 3,2 millioner gange og like/dislike-ratioen er skræmmende tæt med 24.000 likes og 29.000 dislikes.


Dislikesne skyldes naturligvis, at vi generelt ikke bryder os ubudne gæster i vores hjem.

Det er, endnu, for privat et område.
Vi har trods alt lige vænnet os til, at virksomhederne sælger vores private oplysninger.

Vi kan godt lide Google, fordi de giver os adgang til al information i hele verden, så vi kan godt se igennem fingrene med at vores private oplysninger bliver brugt til markedsføringsformål.

Vi kan godt lide Facebook, fordi det sætter os i kontakt med hele vores netværk og giver os mulighed for at dele vores liv, interesser og hobbyer, så vi kan godt se igennem fingrene med at vores private oplysninger bliver brugt til markedsføringsformål.

Vi kan godt lide Burger King, fordi det stiller vores sult, så vi kan ikke lide, når de stikker snuden hvor den ikke hører hjemme.

Det er kun toppen af isbjerget

Situationen med Burger King kaster et lys på et meget reelt problem for alle med smarte hjem. 
Et problem der blot bliver hyppigere i fremtiden.

Virksomheder og lovgivning vil henover de næste år bevæge sig i alle retninger på dette emne.
 

For når alt kommer til alt, hvem gider at bruge 6 sekunder på åbne en app for at se, hvordan vejret bliver, når man bare kan sige 'Hey Siri...' og få svaret med det samme?

Det samme gælder med Cortana, Google Home og alle de andre fikse løsninger, der giver os mere af den mest værdifulde ressource i hele verden: Tid.

Vi har brug for at være mere effektive med vores tid, hvis vi skal kunne nå at binge watche hele sæsoner af Game of Thrones så hurtigt som muligt.
Men er den ekstra bekvemmelighed værd, at maskinerne udnytter dine private oplysninger?
 

Hvis man ikke har høretelefoner i, når man falder over den slags reklamer på nettet eller i tv'et, er det meget nemt for virksomhederne at fucke med dig.
Forestil dig følgende scenarie:

Du slapper af foran tv'et, benene er oppe og du kan mærke hvordan sofaen krammer dig alle de rigtige steder.  
Pludselig dukker der en reklame op og ud af højtalerne kommer følgende sætninger:

"Xbox, Off, Yes!"
"Alexa, spil det nye Kendrick Lamar album."
"Hey Siri. Sæt en alarm til kl. 4 i morgen tidlig".

Det her er et potentielt problem vi alle står overfor fra både trolls og markedsføringsfolk. 

I Burger Kings tilfælde har det ført til millioner i gratis markedsføring, da alle nyhedsmedier har taget historien og løbet med den.

Jeg er nysgerrig efter at høre din mening. 
Vil det her holde dig fra at bruge et produkt som Google Home eller Siri... eller øger det din interesse?

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce