Dramaserie SIX: Benhårde Navy SEALs på job [Anmeldelse sæson 1, afsnit 1]

Realistisk billede af livet som Navy SEAL på godt og ondt.

Hvis du mangler en ekstra serie til din hverdag sammen med den nyankommne Taboo på HBO Nordic, så kan det anbefales at kigge over skulderen på den nye Navy SEAL-serie, SIX.

SIX følger Navy SEAL Team SIX og er skrevet af den Oscar-nominerede Vietnam-veteran William Broyles (Jarhead, Cast Away, Apollo 13) og hans søn, militærveteranen David Broyles. Handlingen fokuserer på deres missioner og deres dagligdag, og hvordan de forsøger at balancere de forskellige følelser involveret.

Handlingen tager sit udspring af situationen, hvor den tidligere leder af teamet, Rip Taggart, (Walton Goggins) bliver taget til fange af Boko Haram. Situationen tvinger hans SEAL-brødre til at tilsidesætte deres forskelligheder og i fællesskab få ham bragt i sikkerhed igen.

Out of the frying pan and into the fire

Serien brager afsted i sit første afsnit med en direkte udsnit fra kampens hede, hvor den første del af afsnittet opbygger baggrundshistorien omkring de involverede soldater og deres omgivelser. På den måde får vi en solid kontrast mellem krig og hverdag, hvor vi ser begge sider af hovedpersonerne og derved kommer til at få en større forståelse for, hvorfor de gør, som de gør.

Afsnittet leverer en fin intro og fin balance i modsætningerne mellem den afdankede hovedpersons nylige exit fra NAVY SEALs og den nye rekruts barske udfordringer i forsøget at udfylde hans plads. Man skal lige vænne sig til amerikanernes forkærlighed for at iscenesætte sig selv, da serien trods sin realistiske og mere benhårde tilgang til den problematiske moral stadigvæk har bevaret en snært af den kvalmende patriotisme og gloriepudsning.

Realistiske elementer spiller på erfaring

Det er tydeligt at se, at skaberne af serien har været i lignende situationer som vist i serien, og flere af de forskellige missioner er baseret på virkeligheden. Den spiller på nogle af de samme tematikker såsom Act of Valor fra 2012, men heldigvis uden de tåkrummende skuespillere og mere scenografiske færdigheder a la Lone Survivor fra 2013. Kameravinklerne giver et realistisk perspektiv på missionerne og soldaterne er mere koordinerede end den almindelige fremstilling af en soldat på film og tv.

Man kan godt frygte, at sidehistorierne med familielivet og pengeproblemerne kan trække underholdningsniveauet lidt ned i længden. Første afsnit udlægger dog også et potentielt optimistisk historieforløb, som fokuserer mere på fællesskabet og det at have hinandens ryg i kampens hede.

Samlet vurdering

Første afsnit kan gå mange veje, hvoraf flere af mulighederne er meget positive. Serien sparker røv på action-delen uden at drukne i urealistiske situationer, men bevarer realismen og den autentiske effekt. Walter Goggins er et stærkt valg til den alkoholiserede rollefigur, mens de andre i gruppen lige skal have et par afsnit mere, før man er fan. Historiepotentialet er stort, vi ser frem til næste afsnit!

SIX (sæson 1)

Premiere: d. 19. Januar 2017

Platform: HBO Nordic