Don Jon [Anmeldelse]

Joseph Gordon-Levitt har instrueret, skrevet og spiller selv hovedrollen i denne komedie og Porno og parforhold.

Midget Entertainment/Mis.Label - Don Jon [Anmeldelse] Midget Entertainment/Mis.Label
A Few Of His Favorite Things
New Jersey-drengen Jon (Joseph Gordon-Levitt), af venner kaldet Don Jon, er en rigtig player, der kun sætter pris på få ting i livet. Sin krop, sin lejlighed, sin familie, sin kirke, sine venner og sine piger, men hans største kærlighed er hans porno. Han er afhængig af porno og bruger gerne flere timer hver dag på at finde den perfekte video, at spille den af til. Kort sagt; For Jon er livet perfekt. Men det hele ændrer sig, da han møder sexbomben Samantha (Scarlett Johansson). Jon falder pladask for den blonde skønhed og vil gøre alt for at score hende. De to er dog vidt forskellige. For lige så meget som Jon elsker porno, elsker Samantha pladderromantiske Hollywoodfilm og drømmer om den store kærlighed. Hvis de to skal have en chance, er Jon derfor nødt til at lægge pornoen på hylden, for det er én ting Samantha i hvert fald ikke accepterer i forholdet og så må Jon i tvungen porno cølibat.
Not as satisfying as porn
Filmen lægger godt ud med et hæsblæsende tempo, men små 20 min inde, mister den pusten og bliver en regulær romantisk komedie, for til sidst at ende som et pladderromantisk melodrama. Historien er simpelthen for banal og præmissen om, at det er det indre og ikke det ydre der tæller, er ærlig talt for brugt og klichefyldt for et moderne publikum. Man kunne godt have ønsket sig et mere friskt og nutidigt syn på parforholdet fra den ellers talentfulde Joseph Gordon-Levitt.
The Second Cumming
I USA blev filmen ultra-hypet, især på imdb, og traileren solgte den ganske godt. Desværre levede den ikke helt op til publikums høje forventninger. Men da jeg så den igen for nylig, var den faktisk bedre end jeg huskede og nogle af de temaer filmen omhandler, stod mig mere tydeligt og jeg kunne sågar genkende nogle af Jon's karaktertræk i mig selv. Det er ikke noget mesterværk, men en ganske fin debut instruktion. Man har dog lov at håbe på, at Josephs næste film bliver en smule mere moden og personlig.
Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Don Jon
Instruktør: Joseph Gordon-Levitt