Doctor Strange [Anmeldelse]

Strange days have found us

Doctor Strange - Trailer
Marvel Studios - Doctor Strange [Anmeldelse] Marvel Studios

Strange days

Dr. Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) er en succesfuld neurokirurg, vis talent kun er overgået af hans ego og arrogance. Med andre ord Marvels svar på Kanye West. En aften kommer Strange ud for en bilulykke, der smadrer hans hænder, en kirurgs bedste værktøj. Forgæves forsøger han sig med komplicerede operationer, men intet lykkes og doktorens karriere lader til at være forbi. Men en dag møder han patienten Jonathan Pangborn (Benjamin Bratt), der var lam i hele kroppen. Jonathan har tilsyneladende på mirakuløs vis, har kureret sig selv, til Stranges store forbløffelse. Jonathan fortæller Strange, at han har brugt magi, som han har lært af ”The Ancient One” (Tilda Swinton) i Kamar-Taj templet i Nepal. Strange begiver sig derfor på en rejse, der skal vise sig at bliver meget mere spirituel end den kære doktor nogensinde kunne have forestillet sig.

Stranger things

I Kamar-Taj templet får Strange nemlig øjnene op for en dimension, han ikke anede eksisterede og pludseligt bliver han modvilligt nøglepersonen i kampen mod de onde, ledet af troldmanden Kaecilius (Mads Mikkelsen), en af ”The Ancient Ones” tidligere elever. Star Wars much, Marvel…?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, Marvel

På papiret lyder Doctor Strange-filmen som en interessant film. En kombination af The Matrix og Inception. Desværre har Doctor Strange hverken The Matrix filosofiske dybde eller Inceptions stil og elegance. I bund og grund er det også den samme historie Marvel har fortalt 8 gange efter hånden. En oprindelseshistorie, fortalt uden hjerte eller fornyelse, men blot i ny indpakning.

Elementary, My Dear Watson

Doctor Strange er ikke nogen kedelig film, men den er vanvittig forudsigelig, måske fordi vi har fået historien fortalt så mange gange efterhånden? Og så er den også langt fra så intelligent og visuelt mind-blowing som den selv tror den er. Den fremragende Benedict Cumberbatch gør ellers hvad han kan, men Dr. Strange-karakteren har, i hvert fald i filmversionen, ikke meget at byde på. Man kan kun håbe at Strange finder magien, i den uundgåelige 2’er.

Drengerøvsfaktor: 60%

Original titel: Doctor Strange

Land: USA, 2016