Destiny 2 [Anmeldelse]

All aboard the loot train!

Jeg tror at Destiny 2 bliver det første bekendtskab, som rigtig mange spillere stifter med universet. Det første spil, Destiny udkom i 2014, og har gennem årene opnået en solid popularitet og mange trofaste følgere - men mange der prøvede kræfter med det første spil i en tidlig fase, nåede enten ikke at fange spillets koncept - eller gav op inden spillets indhold og mekanikker kunne følge med.

Nu taler vi 2017, og opfølgeren, der simpelt har fået navnet Destiny 2, er endelig ude. Det nye spil er let at gå til - den nye historie visker praktisk talt tavlen ren, og alt hvad forgængerens historie fik opnået, går tabt da en ny stor trussel spilles på banen, lige fra spillets allerførste akt.

Jeg har valgt at dele mit review op i to dele, og dette er første - der tager udgangspunkt i spilleoplevelsen fra lanceringsdagen, gennem storymode og op til man når level 20 og er klar til det videre eventyr mod raids og end-game content.

Destiny 2 for folk der ikke har spillet Destiny.

Historien

Vi befinder os på en fremtidig jord, hvor et kosmisk væsen der går under navnet 'The Wanderer', har skænket menneskeheden enorme mængder af viden, der har muliggjort avancerede rumrejser, kolonisering af hele solssystemet og endda skænket liv til robotter med menneskelige sjæle. Andre civilisationers higen efter 'The Wanderer's visdom og viden, har dog imidlertid resulteret i at menneskene og deres allierede er blevet indskrænket til en sidste by på jorden - med trusler fra alle leder og kanter. Efter at have kæmpet sig tilbage til en solid position på jorden i det tidligere spil, dukker der dog en alien overmagt op, der fucker op i det hele, belejrer 'The Wanderer' og sender civile og deres Guardians på flugt, starter Destiny 2 op med en kamp for at redde solsystemet fra de onde og kæmpe sig tilbage til positionen på toppen af verden.

Destiny 2's storymode er udspiller sig i en velfortalt kampagne, der sender spilleren omkring fire forskellige verdener: De sørgelige rester af menneskets civilisation The European Dead Zone (EDZ), Saturns våde måne Titan, Saturns eksotiske måne Io og dværgplaneten Nessus der er under stor konolisering af cyborg-racen Vex.

Uden at afsløre for meget af plottet, kan jeg sige at historien er velfortalt med en kæmpe variation af missioner og et shitload af flotte cinematics. Dog ender hele historien noget antiklimaktisk - noget der dog er delvist nødvendigt, for at igangsætte den efterfølgende historie, der driver endgame content i form af raids og udfordringer.

Destiny 2 [Anmeldelse]

Gameplay

Det allerførste du bliver udsat for i Destiny 2, er at skulle skabe din karakter - her bliver man udsat for at skulle vælge imellem tre forskellige classes: Den pansertunge close combat damagedealer Titan, Warlocks der bæres igennem på hurtig recovery og energi-baseret damage og healing, og Hunters der primært handler om lynhurtigt gunplay, dodging og en agil spillestil.

Hver class er forudbestemt til ret forskellige spillestile, men ved hjælp af forskellige talents i underklasserne, er mulighederne for at finde sin personlige spillestil i hver class, ganske opnåelige.

Spillets ultimative mål, er at blive den stærkeste og vildeste Guardian, et mål der er rimeligt svært at nå - og formentlig aldrig helt bliver muligt, det tager nemlig udgangspunkt i det evige grind på det vi så fint kalder et loot-train, hvor man hele tiden jagter den næste, våben eller armour-opgradering. Der er ganske vidst en level-indeling i spillet, og nuværende max-level hedder 20, men spillet stopper ikke her - det egentlige tal vi kigger på, er det der hedder Power Level, der er et udtryk for den samlede styrke af dit sammenlagte setup af gear. Når man rammer level 20 skulle man gerne have et power-level på omkring 200, og herfra går grindet så op mod det nuværende max power level, der lyder på 350 ( I hvert fald er det tallet der er opgivet som max opnåeligt på legendary drops.)

Destiny 2 byder på en super velpoleret progression i dette grind mod toppen, og det føles aldrig rigtigt som et reelt grind.

Destiny 2 PVP

PVE eller PVP?

Det her er typisk en kæmpe smagssag, men når max-level er nået er begge dele fair game. Her kan man vælge enten at deltage i co-op eventyr, store eller små raids og random events med venligtsindede Guardians, eller man kan tage kampen op som PVP gladiator i diverse multiplayer modes i 'The Crucible'. Begge dele er super underholdende, og på trods af lange matchmaking tider (Givetvis skyldet en ikke fikset bug) er alle aktiviterene i end-game spektret, både udfordrende super underholdende - og ekstreme tidsrøvere.

I spil der kombinerer lignende typer gameplay, kan PVP oftest virke som yderst brutalt for nybegyndere, men på grund af spillets stejle læringskurve mod level 20, og et fikseret gear-niveau på PVP-matches, har alle spillere end reel chance, i hvert fald indtil de mest hardcore gamere for alvor har fået styringen kørt ind i maskinhukommelsen.

Spillet er en flot, underholdende og super velpoleret konsoloplevelse, og alene gennem story-mode og de første 20 levels, er der sikret mange timers underholdning. Hvis du er typen der bare gerne nyder et single-player spil ala Halo - bare meget bedre, så kan du nemt tage Destiny 2 som sådan en vare, blot for at kæmpe dig igennem den flotte storymode, og så kalde det en weekend. Men der er selvfølgelig meget mere at komme efter, og det vender jeg tilbage til, når jeg har fået kæmpet mig igennem raid-content og har nået et endnu højere powerlevel (Og hvis du spiller på PS4, så tilføj mig gerne, mit PSN nick er: Extwo )

Destiny 2 er et velpoleret FPS-spil, der finder sted i et etableret fantasy sci-fi univers, krydret med loot-fanatisme ala Diablo og endgame content stærkt inspireret af MMORPG-titler.

Men hvis du kære læser, står i en situtation, hvor du står og hælder lidt mellem at købe spillet til konsol eller vente, til det udkommer til PC den 24. oktober - så er jeg nødt til at sige: Is på. HVIS du har maskinen til at trække spillet på PC, er det klart den rigtige platform for dette spil, Destiny er som skabt til PC og konsol-styringen kan ikke hamle op med et lækkert mus og keyboard setup. Hvis du udelukkende er konsolgamer, er det bare om at komme i gang.

Destiny 2

Udvikler: Bungie/Activision

Ude nu: PS4, PS4 Pro og Xbox One