Deadpool [Anmeldelse]

Deadpool er ikke for børn og sarte sjæle, så er det sagt.

Deadpool - Trailer
Twentieth Century Fox - Deadpool [Anmeldelse] Twentieth Century Fox

Dead pool walking

Wade Wilson (Ryan Reynolds) er en tidligere lejesoldat, der får sit liv vendt op og ned, da han får at vide, at han har uhelbredelig kræft. Tanken om at gøre sin forlovede Vanessa (Morena Baccarin) ondt ved at se ham lide en langsom og smertefuld død, får ham til at sige ja til et mistænksomt eksperiment, der efter sigende vil kurere ham og give ham superkræfter. Eksperimentet lykkes, men vansirer Wades krop og ansigt så voldsomt, at han ikke kan bære at vise sig for sin kæreste igen. Derfor sværger han hævn over Ajax (Ed Skrein), manden der udførte eksperimentet og førte Wade bag lyset. Men først må Wade genopfinde sig selv, som den rapkæftede antihelt Deadpool, en af de mest originale superhelte i Marvels historie.

There will be blood

Deadpool er ikke nogen stor film, men den fungerer indenfor sine rammer. Hovedpersonen joker sågar flere gange med filmens beskedne budget, der kun har råd til to mere eller mindre ukendte X-Men på rollelisten. Alligevel er Deadpool et frisk pust i Marvel-universet. Selvironien og meta-referencerne er i top og så er det dejligt for en gang skyld at se en film, hvor volden har konsekvenser og folk bløder, når de bliver skudt, stukket, slået eller halshugget.

Wild, Wilder, Reynolds

Ryan Reynolds genoptager rollen som han første gang spillede i X-Men Origins: Wolverine fra 2009 og han er intet mindre end fremragende, utrolig veloplagt og vanvittigt morsom som den rapkæftede anti-superhelt, der sparker røv og kommer med dumsmarte bemærkninger i ét væk. Filmen nærmest tigger om at få et 2’er, men et lidt større budget, selvom det er ret befriende, at en Marvel film ikke føles overlæsset med CGI en overfortalt historie. Deadpool er enkel, men effektiv og vanvittigt underholdende.

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: Deadpool

Land: USA/Canada, 2016